Recensie: Manhattan Beach RECENSIE

Recensie: Manhattan Beach - Jennifer Egan

Manhattan Beach is het boek van de maand oktober 2017 volgens De Wereld Draait Door. In het boek, geschreven door Jennifer Egan, gaan we terug naar het New York van 1940. Het is in de tijd van de oorlog, waar mannen soldaten zijn en waar vrouwen de arbeidersbanen van de man overnemen. Eén van deze vrouwen is Anna Kerrigan. Van het simpele arbeidersbestaan schopt zij het tot de eerste vrouwelijke marineduikster. Ondertussen houdt het mysterie van het verdwijnen van haar vader haar in de greep. Wat is er met haar vader gebeurd?

Jennifer Egan heeft op eerdere boeken veel lovende kritiek ontvangen. Dit maakt haar ondertussen tot een grote naam in de literaire wereld en Manhattan Beach is dan ook haar langverwachte volgende boek. Het verhaal van Manhattan Beach begint met de vader van Anna. We volgen zijn leven als vader, echtgenoot en als ondergrondse koerier in New York. De struggles die hij doormaakt zijn duidelijk. Zijn innerlijke drive, zorgen dat zijn gezin rondkomt en krijgt wat het nodig heeft, is duidelijk en maakt het boeiend om te lezen. Deze man is tot vele dingen in staat om zijn doel te bereiken en maakt daardoor interessante keuzes. Hij balanceert op het randje van goed en fout en dat maakt dat de lezer gelijk geïntrigeerd is. Wat speelt hier nu precies? Dat is de vraag. Manhattan Beach heeft met het introduceren van dit personage een sterke start.

Later in het boek volgen we ook andere personages, zoals dochter Anna en Dexter Styles. Het merendeel van het verhaal volgen we zelfs vanuit de ogen van Anna. Dat is jammer, want hier is waar de mooie basis en het plot van Manhattan Beach behoorlijk op de klippen loopt. Er zijn verschillende verhaallijnen, die duidelijk overlap hebben, maar nooit echt met elkaar samen komen. Er is een zekere spanningsopbouw rondom het mysterie van vader Kerrigan, maar deze spanning leidt tot een anticlimax. Jennifer Egan schetst een zeer gedetailleerd, realistisch beeld van de historie van New York in 1940, maar heeft daardoor te weinig aandacht voor de personages op zich. Afgezien van het begin, waar we de vader volgen, blijft de emotionele verbondenheid die je als lezer wilt voelen achterwege.

Op de achterkaft van het boek staan onder andere de volgende zinnen: "Na een zware duikopleiding waarbij ze veel moed en wilskracht toont, wordt Anna de eerste vrouwelijke marineduikster. Ze is vastbesloten het mysterie rond de verdwijning van haar vader op te lossen – ook al betekent dit dat zij zal moeten infiltreren in de maffiawereld van New York". Het eerste is zeker waar. Het is ontzettend boeiend om te lezen over de wereld van toen en hoe scheef de verhoudingen waren. Een vrouw die duiker wil worden is in die tijd natuurlijk bizar en de momenten dat Anna deelneemt aan de opleiding zijn dan ook de enige momenten waarop je als lezer meeleeft met haar. Voor een klein ogenblik wordt de feminist in de lezer wakker en juich je mee voor Anna, hopende dat ze het redt. Voor het schrijven van een historisch verhaal verdient Jennifer Egan dan ook de 2 sterren. De tweede zin is echter niet kloppend. Infiltreert Anna in de maffiawereld van New York? Zo zou ik het niet noemen. Voor geen seconde lijkt Anna echt in gevaar te zijn en ze begeeft zich het hele boek op veilig terrein. Ze komt wel in contact met mensen uit de maffiawereld en deze brengen haar inderdaad dichterbij het mysterie rondom haar vader, maar dat is het dan ook.

Het boek las dan ook langzaam. Legde je het boek even weg, was je niet gemotiveerd om het daarna weer te pakken. Na de laatste bladzijde blijf je als lezer achter met een niet voldaan gevoel. Ik wil graag geloven dat Jennifer Egans eerdere boeken inderdaad steengoed zijn, maar Manhattan Beach is dat zeker niet.

Manhattan Beach

1  2  3  4  5

New York 1940. Op de marinebasis in Brooklyn wemelt het tijdens de oorlog van de vrouwelijke arbeiders met banen die voorheen niet voor hen waren weggelegd. Onder hen bevindt zich de achttienjarige Anna Kerrigan, dochter van een ondergrondse koerier die zijn gezin onverwachts in de steek liet.

Na een zware duikopleiding waarbij ze veel moed en wilskracht toont, wordt Anna de eerste vrouwelijke marineduikster. Ze is vastbesloten het mysterie rond de verdwijning van haar vader op te lossen; ook al betekent dit dat zij zal moeten infiltreren in de maffiawereld van New York.