Recensie: De moed om creatief te zijn RECENSIE

Recensie: De moed om creatief te zijn - Doreen Virtue

Doreen Virtue, een van de boegbeelden van de engelenscene, laat in De moed om creatief te zijn zien hoe je op verschillende manieren moed kunt verzamelen en de kracht kunt vinden om jezelf te zijn. Denk je dat creativiteit alleen is weggelegd voor kunstenaars of voel je je onzeker over je eigen talent? In De moed om creatief te zijn geeft Doreen Virtue talloze praktische tips om het geloof in jezelf en je creativiteit te vinden.

Doreen Virtue is inmiddels al ruim twintig jaar actief als schrijfster en engelenexpert. Met name over dat laatste onderwerp verschenen meerdere boeken van haar hand. Als absolute leek op het gebied van alles dat met engelen of andere esoterische onderwerpen te maken heeft, spreekt haar boek in eerste instantie niet per se aan. Het taalgebruik is op zich nuchter genoeg te noemen, de religieuze achtergrond en onderbouwing die Virtue in haar boek noemt en haar overtuiging hierin roepen wel enige weerstand op.

Op zich is het onderwerp aansprekend: hoe kun je als mens je eigen creativiteit aanboren zodat je datgene doet waar je je fijn bij voelt. Over dat onderwerp zijn natuurlijk talloze boeken geschreven, zoals bijvoorbeeld The Artist's Way van Julia Cameron. Virtue gaat ervan uit dat ieder mens creatief is en deze creativiteit slechts nog aan hoeft te boren, hierin geholpen door de schepper en de engelen. In haar boek reikt ze hiervoor verschillende hulpmiddelen aan, zoals meditaties, blokkades die een rol kunnen spelen in het scheppende proces en verdere (al dan niet praktische) benodigdheden. Helaas wordt in het boek steeds gebruik gemaakt van de term: 'de moed hebben om (..) ', en dat gaat op een gegeven moment wel enigszins irriteren, wat jammer is.

In het hoofdstuk: de moed hebben om om te gaan met ambiguïteit en onzekerheid gaat ze in op het omgaan met financiële onzekerheden in het creatieve proces, wat een heel reëel thema is, maar door het taalgebruik afschrikt. Een ander gemis is het volstrekte gemis aan humor in De moed om creatief te zijn. Hoewel het thema creativiteit de associatie van vrolijkheid en humor oproept blijft het boek hangen in een wat stichtelijke opeenstapeling van tips, eigen ervaringen van de schrijfster, waarin ze overigens haar eigen succeservaringen ook veelvuldig benoemt. Dat gaat op een gegeven moment wel wat vermoeien.

Is De moed om creatief te zijn daarmee een absolute misser? Geenzins. Al is het alleen al omdat de onderwerpen en tips van de schrijfster, als het lukt door het stichtelijke taalgebruik heen te lezen, absoluut wel bruikbaar zijn. Voor de doelgroep die op zoek is naar een bruikbaar hulpmiddel om de creativiteit te stimuleren en geen last heeft van een esoterische ondertoon is De moed om creatief te zijn een prima instrument. Voor degenen die minder houden van deze benadering zijn er gelukkig ook andere creatieve hulpgidsen te krijgen.

De moed om creatief te zijn

1  2  3  4  5

Denk je dat creativiteit alleen is weggelegd voor kunstenaars? Dan is dit hét boek voor jou. Iedereen is creatief geboren! Als jij je niet creatief voelt of je creatieve ideeën niet uitpakken zoals je het graag zou zien, kan Doreen Virtue je daarmee helpen in haar nieuwe boek.

Doreen laat je in De moed om creatief te zijn zien hoe je op verschillende manieren moed kunt verzamelen, waaronder de kracht om jezelf te zijn. Elk hoofdstuk bevat praktische oefeningen die je helpen met het ontdekken van je natuurlijke talenten, creatieve roepingen en interesses. Doreen deelt ook fascinerende onderzoeken over hoe iedereen met gemak een creatief, succesvol en tevreden persoon kan worden. De moed om creatief te zijn is een boek vol praktisch advies, wetenschappelijk onderzoek en waargebeurde verhalen, waarmee je het geloof in jezelf en je creativiteit vindt.