Recensie: Ben ik een goede moeder RECENSIE

Recensie: Ben ik een goede moeder - Marijke Libert

In Ben ik een goede moeder laat de Belgische schrijfster Marijke Libert 100 vrouwen aan het woord over hun moederschap. De moeders zijn afkomstig uit heel Vlaanderen en komen uit alle rangen en standen. Libert gaat met hen in gesprek over wat misschien wel de belangrijkste vraag in hun leven is: of ze een goede moeder zijn. Ben ik een goede moeder levert een verslag van deze 100 ontmoetingen over het moederschap zoals het is: rauw, warm, vertederend, confronterend.

Ben ik een goede moeder van Marijke Libert is een lijvig boek, waarin 100 vrouwen aan het woord komen over hun ervaringen als moeder. In een tiental hoofdstukken komen steeds tien moeders aan het woord over een onderwerp dat met het moederschap verband houdt. Zo is er bijvoorbeeld het thema 'instinct', 'de klik' en 'oordeel', waarin voorafgaand aan het hoofdstuk steeds een samenvatting van de mening van de moeders wordt gegeven aan de hand van het thema en vragen die daarbij horen. De stijl doet daarmee wat denken aan de interviews van Coen Verbraak over verschillende beroepen. Hierdoor ontstaan, zoals de achterflap al noemt vaak pareltjes.

In het hoofdstuk 'loslaten' komt bijvoorbeeld Solange aan het woord die een zeer aangrijpend verhaal verteld over haar 7 kinderen, van wie er twee overleden. Ze vertelt hoe ze worstelde met veel schaamte over het feit dat zij het Syndroom van Down bij haar, kort na de geboorte overleden, dochter altijd geheim heeft gehouden. Of moeder Monica, die vier kinderen heeft en te horen heeft gekregen dat zij ongeneselijk ziek is. Maar ook andere vrouwen, bijvoorbeeld alleenstaande moeder Rebecca, vertellen over hun ervaringen in het moederschap. De verhalen zijn vaak aangrijpend en zetten aan tot nadenken. De schrijfster heeft ervoor gekozen alleen de openingsvraag: 'wanneer is jouw moedergevoel ontstaan?' te stellen en de moeders vervolgens zelf aan het woord te laten. Ze luisterde slechts en stelde aan het eind van elke ontmoeting nog een tweetal vragen, te weten of de betreffende moeder zichzelf een goede of slechte moeder vindt en welk cijfer ze zich geeft op een schaal van 1 tot 10 op de moederschaal. Hierdoor ontstaan prachtige verhalen, waarbij de vrouwen echt hun eigen zienswijze kunnen geven, niet gehinderd door een al dan niet bewust oordeel of sturing vanuit de schrijfster.

Ben ik een goede moeder is geen boek om achter elkaar uit te lezen. Wel is het geschikt om een thema dat aanspreekt eruit te pikken en te lezen wat andere moeders erover te zeggen hebben. Dat geeft soms herkenning, maar kan ook prikkelend werken om eigen valkuilen en zienswijzen in het moederschap aan te scherpen. Het is daarmee bij uitstek een prachtig cadeau om aan een (aanstaande) moeder te geven, weliswaar geen roze wolk, maar wel een indrukwekkende verzameling verslagen van ontmoetingen met collega moeders.

Ben ik een goede moeder?

1  2  3  4  5

Wanneer werd ik moeder? Waar worstelde ik mee? Was er soms angst, paniek, twijfel? Waar ben ik trots op? Marijke Libert luistert naar honderd moeders in heel Vlaanderen, vrouwen van alle leeftijden, uit alle sociale en culturele werelden. Ze laat hen zichzelf punten geven, een cijfer op tien op de moederschaal.

Elke moeder geeft haar eigen invulling aan het moederschap, ze verklaart het voor zichzelf - negatief en positief -, hoe ze haar kroost in de wereld zet, opvoedt, koestert, warmte en materiële steun biedt... En elke moeder vraagt zich in vele fases van haar moederschap af of die balans naar goed, minder goed of slecht overslaat.