Recensie: Penguin Bloom RECENSIE

Recensie: Penguin Bloom - Cameron Bloom & Bradley Trevor Greive

Cameron en Sam Bloom hebben hun leven goed voor elkaar. Ze zijn gezond, gelukkig getrouwd, hebben drie gezonde kinderen en leuke banen. Totdat Sam op vakantie een bijna fatale val maakt. Ze raakt hierbij verlamd wat hun leven op z'n kop zet. In deze periode vinden hun zonen een gewond eksterkuiken dat ze besluiten te redden. Vanwege haar kleuren noemen ze haar Penguin.

De indeling van Penguin Bloom is in 3 delen te verdelen: het leven voor het ongeluk, de revalidatie en het verhaal vanuit Sams perspectief. Het eerste en laatste deel zijn een aantal pagina's tekst die je relatief snel leest. Het middelste deel zijn veel foto's waartussen de tekst verspreid is. Dit maakt dat je leestempo automatisch omlaag gaat en je vooral kunt genieten van de prachtige foto's. Deze verdeling werkt goed. Je hebt de informatie uit het eerste en laatste deel nodig voor de volledigheid van het verhaal maar als het op dezelfde manier gedaan zou zijn als het middenstuk zou het te langdradig worden. Het verhaal is in een prettige, toegankelijke schrijfstijl geschreven wat maakt dat het gemakkelijk leest. Je kunt ervoor kiezen om het verhaal ineens uit te lezen of je neemt de tijd om tussendoor de foto's te bekijken. Ook is het boek zeer geschikt om later nog eens door te bladeren. Al is het alleen maar om de prachtige, grappige en vaak ook vertederende foto's te bekijken.

Het verhaal van Sams ongeluk en de gevolgen hiervan zijn indrukwekkend. Hoe mooi de foto's ook zijn en hoe mooi het verhaal ook is opgeschreven, het blijft hartverscheurend om te lezen hoe het leven van een vrouw in de bloei van haar leven verwoest wordt. Cameron Bloom en Bradley Trevor Greive hebben dit op zo eerlijk mogelijke wijze proberen neer te zetten inclusief alle positiviteit die ingezet is om deze periode dragelijk te maken. Zowel de negatieve, diepe dalen als de positieve momenten krijgen de aandacht die ze verdienen. Titelpersonage Penguin Bloom speelt hier een belangrijke rol in maar wat vooral de aandacht verdient is de manier waarop dit gezin om is gegaan met hetgeen ze overkomen is.

Een deel van de opbrengst van Penguin Bloom gaat naar de Christopher en Dana Reeve Foundation die geld inzamelen voor onderzoek naar en het ontwikkelen van technieken om kapotte en zwaar beschadigde zenuwen te herstellen. Dit maakt het plaatje van dit boek compleet. Het is een manier om een moeilijke periode in hun leven af te sluiten, de wereld deelgenoot te maken van hun bijzondere verhaal en om geld in te zamelen voor een organisatie die hen aan het hart ligt. En dat alles door een eksterkuiken dat uit haar nest gevallen was en opgenomen werd door dit fantastische gezin. Zonder Penguin was het verhaal al bijzonder maar met Penguin en de rol die ze speelt in het herstel van Sam en haar gezin is het verhaal ineens boek- (en wie weet film)waardig. Complimenten voor Cameron Bloom en Bradley Trevor Greive voor het maken van dit prachtige boek.

Penguin bloom

Cameron Bloom

11 oktober 2017

ISBN 9789401607827
    Uitgever Xander

Xander

1  2  3  4  5

Cameron Bloom, zijn vrouw Sam en hun drie zoons waren een heel normaal gezin. Op een dag maakt Sam een haast fatale val, waarbij ze verlamd raakt. Een groot verdriet overschaduwt het gezin. Maar dan komt Penguin in hun familie: een gewond eksterkuiken, dat uit het nest is gevallen. De zorg voor Penguin en de liefde die de familie daarvoor terugkrijgt, laat zien dat er altijd hoop is op betere dagen, hoe verloren je je ook voelt. Penguin Bloom is uit het leven gegrepen, vol eerlijkheid en liefde, met adembenemende foto's.