Recensie: De bloementuin RECENSIE

Recensie: De bloementuin - Cristina Caboni

Het leven van Iris Donati komt op zijn kop te staan wanneer ze plotseling oog in oog staat met zichzelf. Na twintig jaar staan tweelingzussen Iris en Viola op armlengte afstand van elkaar en begint de zoektocht naar hun verleden. Samen ontdekken ze de wortelen van hun familie die uitmonden in een oude villa in Toscane. Grootmoeder Giulia ontvangt de meisjes met open armen, maar laat het achterste van haar tong niet zien. De mysterieuze bloementuinen van Italië verbergen meer geheimen dan je zou verwachten.

De bloementuin is de derde roman van Cristina Caboni. Na 'De dochter van de parfumeur' en 'De bijenkoningin' schrijft ze opnieuw vol passie over bloemen, natuur en tuinen.  Elke bloem, boom en struikgewas is zodanig beschreven dat je ze bijna letterlijk kunt ruiken, voelen en voor je kan zien. Elk hoofdstuk begint dan ook met een beschrijving van een bloem of plant die op dat moment bij de emotie van Iris past. Een erg leuke toevoeging.

Maar De bloementuin blijft hoe dan ook een roman en is natuurlijk niet alleen geschikt voor mensen die tuinieren leuk vinden. Cristina Caboni heeft een erg complex familieverband geschetst. De verhaallijnen zijn goed uitgewerkt; maar je moet wel je aandacht erbij houden. Daarom is De bloementuin zeker aan te raden voor een zomerse middag op vakantie wanneer je de rust en tijd hebt om je in het verhaal te verdiepen. Wanneer je hoofd echter nog vol zit van het werk, de huishoudelijke klusjes of andere sores, dan pakt het boek je misschien niet meteen.

Dat komt vooral doordat het boek erg langzaam op gang komt. Het begint met een erg lange proloog verteld vanuit een ander personage; Bianca. Deze vrouw is een rode draad in het verhaal en belicht de situatie van een andere kant. Het laat de puzzelstukjes op zijn plaats vallen en beetje bij beetje kom je als lezer meer (en sneller) te weten wat de familiegeschiedenis van de Donati's inhoudt. Aan de andere kant halen deze fragmenten ook de vaart uit het verhaal.

Verder vond ik het ietwat lastig om in het hoofd van de personages te kruipen. Of dat dit nu lag aan het feit dat het in derde persoon en verleden tijd was geschreven; of dat het verhaal meer draaide om de ingewikkelde familierelaties en niet zozeer om karakterontwikkeling, dat weet ik niet. Maar dat is erg persoonlijk. Niemand kan ontkennen dat dit een origineel verhaal is met diepgang.

De bloementuin

1  2  3  4  5

Als Iris Donati in Londen haar evenbeeld tegen het lijf loopt, wordt haar wereld op zijn kop gezet. Deze vrouw, Viola, moet haar verloren tweelingzus zijn.
    Twintig jaar lang werden de zussen van elkaar gescheiden. Op zoek naar hun wortels beginnen ze samen aan een zoektocht die hen naar hun geboorteplek leidt: een huis in Toscane met een betoverende tuin vol exotische bloemen. Voor het eerst in hun leven voelen de zussen zich thuis en volledig begrepen.

Maar niet alles is wat het lijkt. De villa verbergt een groot geheim. Kunnen Iris en Viola het mysterie van hun verborgen verleden ontrafelen? En wat gaat er schuil in het hart van de tuin?