Recensie: Vind mij RECENSIE

Recensie: Vind mij - J.S. Monroe

Vijf jaar geleden pleegde Rosa zelfmoord, maar haar vriend Jar denkt nog elke dag aan haar. Hij is er zelfs van overtuigd dat ze helemaal geen zelfmoord heeft gepleegd; haar lichaam is immers nooit gevonden. Hij ziet Rosa dan ook meerdere keren in de menigte lopen. Dan krijgt Jar het dagboek van Rosa in handen en raakt hij er steeds meer van overtuigd dat Rosa nog in leven moet zijn. Iedereen in zijn omgeving probeert hem ervan te overtuigen dat wanneer hij Rosa ziet dat niet meer is dan een rouwhallucinatie. Maar dan krijgt Jar een sms'je van Rosa: 'ik moet je zien, Rosa'. Jar is ervan overtuigd dat ze nog leeft en hij gaat naar haar op zoek, maar dat is niet zonder gevaarlijke gevolgen..

In het boek Vind Mij lezen we mee met de hoofpersoon Jar die zelfs vijf jaar na de vermeende zelfmoord van Rosa niet verder kan gaan met zijn leven. Jar is een interessant karakter, met name zijn liefde voor Rosa is erg innemend. Echter doordat Rosa al vijf jaar dood is (of niet?) zie je als lezer die liefde niet echt opbloeien. We lezen mee in terugblikken van Jar en via Rosa's dagboek naar de ontmoeting tussen Jar en Rosa, maar we lezen nooit hoe hun liefde is ontstaan, waardoor hun vroegere relatie vrij oppervlakkig blijft.

Jar ziet Rosa daarnaast ook overal in de menigte, zo staat op de achterkant van het boek vermeld. Jar ziet Rosa inderdaad wel een aantal keer, maar niet zo vaak dat je als lezer gaat twijfelen aan Jar's geestestoestand. In mijn ogen had het verhaal meer spanning kunnen hebben door de lezer echt mee te nemen in Jar's hoofd en verwarring te zaaien: ziet hij Rosa nu echt, of is het een hallucinatie?

Wat wel erg leuk gedaan is door de schrijver J.S. Monroe, is dat we met zowel Rosa als met Jar meelezen. Met Rosa lezen we mee via haar dagboek. Echter is het verhaal van haar dagboek niet in chronologische volgorde verteld, later in het boek wordt uitgelegd waarom. In het begin is het dan ook even puzzelen wanneer een gebeurtenis heeft plaatsgevonden, maar na een tijdje heb je als lezer daar geen problemen meer mee. Doordat het verhaal van Rosa niet in chronologische volgorde is verteld, dwingt Vind mij je om zelf actief mee te denken, waardoor je wat meer in het verhaal gezogen wordt.

Wat ik zelf een minpunt aan het boek vind is dat het een vrij rechttoe, rechtaan verhaal is. Al snel snap je als lezer hoe het verhaal in elkaar zit, en nergens is echt een grote plottwist, hoewel de J.S. Monroe daar wel de ruimte voor had. Hierdoor werd het einde erg voorspelbaar en is er eigenlijk geen sprake van een groot climaxmoment. Het boek laat hierdoor niet echt een indruk achter op de lezer na afloop van het verhaal, wat jammer is.

Vind Mij is zeker geen slecht boek, maar J.S. Monroe had in mijn ogen meer uit het verhaal kunnen halen. Daarentegen leest het boek wel heerlijk vlot weg. De schrijver heeft een fijne schrijfstijl waardoor je het boek zo uitleest.

Recensie: Vind mij - J.S. Monroe

Vind mij

1  2  3  4  5

Vind mij, voordat zij het doen.

Rosa pleegde vijf jaar geleden zelfmoord, maar haar vriend Jar denkt nog elke dag aan haar. Sterker nog, hij is ervan overtuigd dat hij af en toe een glimp van haar opvangt. Hij ziet haar overal: in de menigte, op een roltrap, in een café...

Wanneer Jar Rosa's dagboek in handen krijgt, worden de raadsels rond haar dood alleen maar groter. Hij raakt er steeds meer van overtuigd dat zijn grote liefde nog in leven is, hoewel iedereen dit tegenspreekt en hem waarschuwt dat hij aan het doordraaien is. Dan ontvangt hij een smsje: 'Ik moet je zien. Rosa.'

Jar hoopt dat hij nu eindelijk kan bewijzen dat zijn intuïtie het bij het rechte eind had, maar hij beseft niet dat hij aan het begin staat van een nog veel gevaarlijker avontuur.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane