Recensie: Het verhaal van Mademoiselle Oiseau RECENSIE

Recensie: Het verhaal van Mademoiselle Oiseau - Andrea de La Barre de Nanteuil

'Het verhaal van Mademoiselle Oiseau', geschreven door Andrea de La Barre de Nanteuil, is een sprookjesachtig verhaal dat zich afspeelt in het centrum van Parijs. Maar soms ook niet ..."

Mademoiselle Oiseau woont op de vijfde verdieping van het appartementengebouw en Isabella woont recht onder haar. Mademoiselle Oiseau is een geheimzinnige vrouw, die daar samen met al haar poezen en vogels woont. Ze is excentriek en komt nooit buiten. Isabella is een onopvallend grijzig meisje, dat heel onzeker is. Op een dag komt zij bij toeval bij Mademoiselle Oiseau en dat verandert haar leven. Ze groeit en krijgt meer en meer zelfvertrouwen.

'In Isabella's hoofd zit iets wat er niet zat voor ze Mademoiselle Oiseau leerde kennen. ... Maar ze wil ook naar school gaan, ze wil groeien en een leven leiden waarin zij het zelf voor het zeggen heeft.'

Ze komt in een wereld vol magie en verstopte kamers, die er eigenlijk niet kunnen zijn, kamers die er de volgende keer niet meer zijn en kamers die boordevol verrassingen zijn. De grens tussen droom en werkelijkheid vervaagt voortdurend. Dromen kunnen echt in vervulling gaan!

Het verhaal van Mademoiselle Oiseau is niet alleen een sprookje vol magie, het is ook grappig. Het zit vol onverwachte situaties die eigenlijk niet kunnen, maar toch, in dit boek, geloofwaardig zijn. Señorita Chachacha, bijvoorbeeld. Deze poes die Mademoiselle Oiseau het meest vertrouwt, gaat elke dag voor haar naar de bakker, boulanger Bouboule. Met een mandje gaat ze elke dag met de trap naar beneden en steekt de drukke weg over. Het is zo levendig beschreven, dat je het ook echt voor je ziet. Zeker in combinatie met de bijzondere illustraties van Lovisa Burftt. Ze ondersteunen het verhaal, ze passen bij het verhaal en maken het verhaal nog bijzonderder. Burfiit maakt een knappe combinatie van zwarte pentekeningen met inktvlekken in heldere kleuren.

Vergis je overigens niet. Omdat Het verhaal van Mademoiselle Oiseau zich afspeelt in Parijs én gezien de naam van de schrijfster zou je verwachten dat Andrea de La Barre de Nanteuil een Française is. Niets is echter minder waar, het boek is vertaald uit het Zweeds!

Het verhaal van Mademoiselle Oiseau is een boek dat je eigenlijk in één keer uit wilt lezen, maar waar je ook geen afscheid van kan nemen. Gelukkig kan je het heel vaak opnieuw lezen om steeds weer even weg te dromen en te wensen dat jij zo'n Mademoiselle Oiseau als buurvrouw had om bijzondere avonturen mee te beleven.

Het verhaal van Mademoiselle Oiseau

1  2  3  4  5

Op de bovenste verdieping van een mooi oud Parijs' appartementsgebouw in de Avenue des Temps Perdus woont Mademoiselle Oiseau – een excentrieke en raadselachtige dame met een grote passie voor bijzondere kleding, pluimen en parelsnoeren. Haar hele appartement zit vol katten en vrij vliegende vogels. Isabella is het negenjarige meisje dat in het appartement onder Mademoiselle Oiseau woont. Ze is zo onopvallend dat ze vrijwel onzichtbaar is. Op een dag drukt Isabella in de lift per ongeluk op de verkeerde knop. Ze heeft het niet eens door totdat ze haar sleutel in het slot steekt en Mademoiselle Oiseau de deur opent. Wanneer ze elkaar ontmoeten ontstaat er een prachtige vriendschap. Ze brengen hun vrije momenten met elkaar door en verkennen de daktuin van Mademoiselle Oiseau, evenals haar appartement vol mysterieuze kleedkamers. Na een tijdje groeit Isabella uit tot een veel moediger, zelfverzekerder meisje.