Recensie: Highway 245 RECENSIE

Recensie: Highway 245 - Herbert de Paepe & Els Depuydt

De 18-jarige Emma Mangelschodts vertrekt als au pair naar Californië. Haar naïeve dromen van glamour, glitter en strand worden echter verbrijzeld als ze terechtkomt in een rurale gemeenschap in de Central Valley. Toch raakt Emma gefascineerd door de kleurrijke inwoners van het rodeostadje Woodlake en het ingeslapen westerndorp Pinehurst, elk aan een uiteinde van de Highway 245. Wanneer in het Nationaal Park ten noorden van de Highway een grote bosbrand uitbreekt, komen oude vetes en trauma's naar boven, die teruggaan tot het verscheurde Ierland van de vorige eeuw. Terwijl het vuur nadert en de emoties oplaaien, raakt Emma verstrikt in de dodelijke strijd tussen de twee steden.

De Paepe & Depuydt hebben met Highway 245 een thriller neergezet die na de eerste aantal bladzijden meteen de interesse opwekken om verder te lezen. Dit komt vooral door het proloog en de afwisseling tussen het verhaal dat zich afspeelt en 2017 van hoofdpersonage Emma en het verhaal van June, dat zich vooral in de jaren 80 afspeelt in Ierland, middenin de strijd tussen de Katholieken en de Protestanten. Beide verhaallijnen zijn in de ik-vorm geschreven en het wordt steeds duidelijker waarom en op welke manier de verhalen met elkaar te maken hebben. Het gevaar met het gebruiken van twee verhaallijnen is echter dat er kans is dat de een wordt ondergesneeuwd door de ander. Ook in Highway 245 is dit het geval. De verhaallijn van Emma is namelijk minder goed uitgewerkt dan dat van June. Deze heeft een minder goede spanningsopbouw en blijft soms wat oppervlakkig. Hierdoor was het makkelijker om de aandacht erbij te houden bij de stukken van June.

Highway 245 speelt zich voor een groot deel af in Californië, en dat is te merken. Het uitgebreide stereotype "overdreven" Amerikaanse gedrag en taalgebruik wordt heel veel gebruikt, wat soms iets ging irriteren. Natuurlijk is dat ook het beeld dat de meesten hebben van de gemiddelde Amerikaan, maar het droeg niet per se bij aan de geloofwaardigheid van de karakters en het verhaal, dat overigens in twee delen is verdeeld. In het tweede deel komen de verhalen van June en Emma samen, maar omdat beide in de ik-vorm worden geschreven was het soms lastig om te onderscheiden waar in het verhaal we nu waren. Toch heeft het stuk waar alles samenkwam naar mijn mening gezorgd voor een interessante ontknoping van het verhaal en werd ik weer helemaal in het boek gezogen.

Al met al is Highway 245 van duo De Paepe & Depuydt een spannende thriller, waarbij de ontknoping ervoor zorgt dat je door wil lezen, maar de weg daarnaartoe gaat helaas moeizaam.

Highway 245

1  2  3  4  5

Juli 2017. Emma Mangelschodts vertrekt als 18-jarige au pair naar Californië. Haar naïeve dromen van glamour, glitter en strand worden verbrijzeld als ze terechtkomt in een rurale gemeenschap in de Central Valley. Toch raakt Emma gefascineerd door de kleurrijke inwoners van het rodeostadje Woodlake en het ingeslapen westerndorp Pinehurst, elk aan een uiteinde van de desolate Highway 245. Wanneer in het Nationaal Park ten noorden van de Highway een grote bosbrand uitbreekt, komen oude vetes en trauma's naar boven, die teruggaan tot het verscheurde Ierland van de vorige eeuw. Terwijl het vuur nadert en de emoties oplaaien, raakt Emma verstrikt in de dodelijke strijd tussen de twee steden.