Recensie: Dagboek van een boekverkoper RECENSIE

Recensie: Dagboek van een boekverkoper - Shaun Bythell

Shaun Bythell is eigenaar van de grootste tweedehands boekhandel van Schotland, gevestigd in het dorpje Wigtown in Galloway. Tijdens zijn dagelijkse werk komt hij in aanraking met allerlei soorten klanten, die voor zowel grappige als vervelende situaties kunnen zorgen. In dit dagboek neemt hij je mee in zijn leven als boekverkoper en geeft hij een kijkje in hoe hij het hoofd boven water houdt nu de opmars van Amazon en andere giganten een steeds groter gevaar vormt voor reguliere boekhandels. Hij wordt daarin bijgestaan door medewerkers die vooral erg eigenwijs zijn en vaak het tegenovergesteld doen van wat hij hen vraagt.

Shaun omschrijft een jaar lang op cynische wijze hoe hij zijn dagen slijt, met het risico dat hij op meerdere momenten overkomt als een mopperkont. Wie tussen de regels doorleest ontdekt echter dat Shaun een klein hartje heeft, waarin zijn liefde voor boeken de grootste plaats inneemt. Het dagboek begint niet traditioneel op 1 januari, maar op 5 februari 2014, simpelweg omdat dit de dag is waarop Bythell besloot om zaken te gaan noteren als geheugensteuntje. Daaruit is dit dagboek ontstaan. Elke nieuwe maand wordt voorafgegaan door een stuk tekst uit 'Bookshop Memories' van George Orwell, waar Shaun Bythell dan weer zijn mening over geeft en overeenkomsten of verschillen met zijn eigen boekwinkel benoemt. Bij elk hoofdstuk is een foto van The Book Shop in Wigtown toegevoegd, waardoor het geheel meer gaat leven voor de lezer. Ondanks het feit dat er grappige anekdotes voorbij komen over zijn klanten en het winkelpersoneel, is het boek soms wat eentonig. Een aanrader is om tijdens het lezen zo nu en dan de Facebookpagina van de boekhandel te bezoeken. Alle filmpjes en posts die in het boek genoemd worden zijn hier terug te vinden, samen met nieuwe informatie waardoor het geheel net iets meer gaat leven voor de lezer. Een leuk detail is dat per dag het aantal klanten, de inkomsten en het aantal online bestellingen staan genoteerd.

Gedurende het jaar uit Shaun meerdere malen zijn ongenoegen over giganten als Amazon, die hun best doen om reguliere boekwinkels uit de markt te prijzen door zelfs onder de uitgeversprijs te gaan zitten. Met tegenzin wordt Shaun gedwongen om zelf ook boeken op dit soort websites aan te bieden, omdat hij anders het hoofd niet boven water kan houden. Dat deze online systemen niet altijd zonder slag of stoot werken door bijvoorbeeld storingen, laat hij ook regelmatig zien.

In de winkel heeft hij een eigen plaatsbepalingscode, zodat hij boeken snel en makkelijk terug kan vinden. Helaas voor hem heeft medewerkster Nicky daar zo haar eigen ideeën over en het komt dan ook regelmatig voor dat zij boeken op een andere – voor haar logische – plaats terugzet of gewoon een hele nieuwe sectie begint.

Shaun Bythell schrijft niet alleen over de boekhandel, maar neemt je ook mee in zijn privéleven. Hij is één van de organisatoren van het jaarlijkse boekenfestival en monteert als "bijbaantje' filmpjes voor ondernemers uit Wigtown. Regelmatig gaat hij op pad om bij mensen thuis verzamelingen van boeken door te spitten, in de hoop dat hier wat verkoopbaars tussen zit. Ondanks zijn sarcasme, merk je dat hij echt om  zijn medewerkers geeft. Hij drijft graag de spot met ze en andersom is dat hetzelfde. Er worden vaak referenties gegeven naar schrijvers die in ons land minder bekend zijn, waardoor deze stukken minder relevant zijn.

Een interessant boek om te lezen voor mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in het dagelijks leven van een boekverkoper. Door de korte teksten leent het zich perfect om de tijd te doden tijdens het wachten of in het openbaar vervoer. Na de eerste twee maanden wordt het een beetje eentonig, maar door verwijzingen naar momenten in de toekomst – zoals het boekfestival - wil je als lezer toch door blijven lezen om te weten hoe dit uitpakt.

Dagboek van een boekverkoper

1  2  3  4  5

Op zijn achttiende zag Shaun die eigenzinnige boekhandel in het Schotse kustplaatsje Wigtown voor het eerst. 'Die tent bestaat over een jaar niet meer,' zei hij toen achteloos tegen een vriend van hem. Dertien jaar later bestaat de boekhandel nog steeds en is Shaun de eigenaar van het grootste antiquariaat van Schotland. In Dagboek van een boekverkoper doet Shaun verslag van zijn dagelijks leven in en rond de winkel en laat hij ons zien hoe hij als boekverkoper overleeft in onze digitale tijd, hoe je omgaat met lekkages die maar terug blijven komen, met een zwarte kat die telkens op je boeken gaat zitten, met personeel dat graag zijn eigen plan trekt en met klanten die soms wel heel aparte wensen hebben. Ook neemt Shaun ons mee op reis als hij in zijn oude rode Renault door Schotland rijdt op zoek naar bijzondere boeken. Dit is het hartverwarmende verhaal van een man die leeft voor, met en tussen de boeken.

• Delfts grauw - Mascha Schoonakker & Bibi van Leeuwen

• Terug naar Toscane - Kat Devereaux

• Alles wat beweegt - Susan Smit