Recensie: Afgesloten RECENSIE

Recensie: Afgesloten - Natasza Tardio

Onderweg naar een schoolkamp op Texel, komt een bus met derdeklassers terecht in een explosie in een tunnel. Twee totaal verschillende scholieren die niets van elkaar weten, Dana en Mirko, moeten samenwerken om levend uit de ravage te ontsnappen.

Direct na de eerste zin wordt je als lezer meegezogen in dit verhaal. Door middel van flashbacks kom je steeds meer te weten over de hoofdpersonen; de populaire Dana en de teruggetrokken Mirko. Per hoofdstuk kijk je steeds met één van de twee mee. In de hoofdstukken over Dana wordt gebruik gemaakt van de derde persoon en bij Mirko van de ik-persoon. Dit, plus het feit dat onder elke hoofdstuktitel de naam van één van de twee personen staat, zorgt ervoor dat je goed kunt volgen in wiens verhaal je op dat moment zit. Verderop in het verhaal wordt een verwijzing gemaakt naar één van Tardio's eerdere boeken, maar dit is niet storend voor degenen die dat boek niet hebben gelezen. Hoewel Afgesloten een dun boekje is, wordt er net genoeg ingegaan op het recente verleden van de twee jongeren om een goed beeld te krijgen van hoe zij op dit punt zijn gekomen. Misschien had het verhaal verder uitgewerkt kunnen worden, maar echt nodig is dit niet omdat de lezer precies genoeg informatie krijgt om het moment in de tunnel te kunnen plaatsen.

Het boek is in duidelijke taal geschreven, waarbij goed is gelet op details. Als lezer voel je bijna de hitte van het vuur en de lichamelijke pijn waar de tieners mee te maken krijgen. Er zit ook een stuk bewustwording in verwerkt over eerste indrukken en dat er vaak meer schuilgaat achter een 'stil' persoon. Met het issue pesten snijdt Tardio een actueel onderwerp aan dat naar verwachting veel jonge lezers aanspreekt.

Het boek is kort, maar zeer krachtig. In zeer korte tijd neemt Natasza Tardio je van de ene emotie mee naar de andere en licht ze twee kanten van een verhaal toe. Doordat Dana en Mirko zo verschillend zijn en je wisselt tussen de twee perspectieven, krijg je de situatie vanuit verschillende oogpunten te zien. Ze sluit af met een plottwist die enigszins voorspelbaar is maar bij bevestiging toch als een bom, of beter gezegd, als een explosie, inslaat. Door het open einde blijf je als lezer helaas met vragen en een licht knagend gevoel achter. Ondanks dat, is Afgesloten een spannend boek dat perfect is voor hen die zich niet graag door zware kost heen worstelen.

Recensie: Afgesloten - Natasza Tardio

Afgesloten

1  2  3  4  5

Wanneer Dana en haar klasgenoten op werkweek gaan naar Texel lijkt niets een week vol plezier en avontuur in de weg te staan. Tot het onwaarschijnlijke gebeurt. Als ze door een tunnel rijden vindt er een enorme explosie plaats. Dana en medescholier Mirko overleven het ongeluk, maar zitten opgesloten. Alleen, in het donker en zonder hulp van buitenaf. Kunnen de twee zeer verschillende personen samen een uitweg vinden voor de tunnel compleet instort? Afgesloten is het verhaal over twee jongeren die tijdens een extreme situatie elkaars leven voor altijd veranderen.