Recensie: Brug naar de hemel RECENSIE

Recensie: Brug naar de hemel - Ken Follett

Kingsbridge jaren later

Het is november 1327 wanneer het verhaal in Kingsbridge een vervolg krijgt. Ken Follett beschrijft in Brug naar de hemel opnieuw een intrigerend verhaal over het Engelse stadje, waarbij hij nazaten van de personages uit Pilaren van de aarde aan het woord laat. Na het eerste deel laat hij opnieuw diverse drama's over de stad gaan. Opnieuw toont hij zich meester in het beschrijven van de Engelse geschiedenis. Opnieuw neemt hij de mensen mee naar het verleden.

In 1327 woont Gwenda samen met haar ouders in Kingsbridge. Ze zijn arm en Gwenda is genoodzaakt te stelen van de rijken. Dit doet ze wanneer ze met de hele bevolking samenkomen. Caris, Merthin en Ralph zijn op hetzelfde moment als Gwenda in Kingsbridge. Ze treffen elkaar min of meer toevallig op een nacht in het bos en zien hoe Thomas daar een moord pleegt en vervolgens een geheim begraaft: 'Als je hoort dat ik ben gestorven,' zei Thomas, 'wil ik graag dat je de brief opgraaft en hem aan een priester geeft. Wil je dat voor me doen?' De jongeren beseffen dat dit het moment is waarop hun band wordt gesmeed.

Na een onheilspellende start neemt Follett de lezer mee door de geschiedenis, startend in 1337 en eindigend in 1361. Hij laat personages ontpoppen tot ware helden en ware antihelden. Goedzakken nemen het op tegen slechteriken en de stad krijgt te maken met alle dieptepunten uit de geschiedenis. Follett floreert: de Pest, oorlogen, ziekten, emancipatiemoeilijkheden en handelsproblemen; alles komt langs. Het geheel wordt afgezet tegen een verhaal waarin liefde, haat en bedrog een grote rol speelt. Op die manier creëert Follett een rijk verhaal dat voor eenieder wel iets bevat.

Ondanks de lijvigheid van het verhaal en de vele personages die een rol spelen, blijft Brug naar de hemel vanaf het begin goed te volgen. Follett hanteert een schrijfstijl waarbij een oud verhaal in nieuwe woorden verteld wordt: 'Hij had wel verwacht dat Anthony tegenwerpingen zou maken wat Oxford betreft, en zou zeggen dat hij moest wachten tot hij ouder was, of tot een van de huidige studenten was afgestudeerd, want Anthony was van nature een muggenzifter.' Waar dit menigmaal afbreuk doet aan de couleur locale, en dat hier ook het geval is, zorgt het er tevens voor dat het verhaal te volgen blijft. Bovendien wordt het verhaal gesierd door goedvormgegeven dialogen die voor de lezer aantrekkelijk zijn.

Ook deze roman bevat, net als het eerdere deel, indrukwekkende en soms zelfs actuele thema's. Follett bespreekt ongelijkheid, kinderhandel, ketterij, wetenschap en laat de startende politieke spelletjes zien. Tevens geeft hij een zeer sterk beeld van de late middeleeuwen, vanaf 1300. Hij bespreekt flarden van de langdurige strijd tussen de Engelsen en de Fransen, laat zien wat de Pest aanrichtte en laat de lezer de hongersnoden ervaren. Dit alles combineert hij met een verhaal waarin personages moeten leren leven met gevoelens van liefde, haat, verdriet en jaloezie.

Zo ontstaat een verhaal waarin over het algemeen een goede balans te vinden is. Follett bouwt de spanning langzaam maar zeer continu op en neemt de lezer daarin mee. Brug naar de hemel is avontuurlijk en tegelijkertijd romantisch en verdrietig. Lange tijd lijkt er dan ook geen enkel minpunt te vinden. Helaas loopt de lezer tegen het einde van de ruim elfhonderd pagina's dikke roman tegen een blokkade: er is zoveel verteld dat meer niet past. De roman bevat álles, waardoor het misschien té veel bevat. Het hoofd is vol, maar het verhaal is nog niet af. Brug naar de hemel bevat daarmee net iets te veel van het goede. Jammer voor een verder goed verhaal.

Kingsbridge 2 - Brug naar de hemel

1  2  3  4  5

Op de dag van Halloween in het jaar 1327 knijpen vier kinderen er na de mis in de kathedraal van Kingsbridge tussenuit: een dievegge, een pestkop, een jong genie en een meisje dat dokter wil worden. In het bos zijn ze getuige van de moord op twee mannen. Voor altijd zullen ze met elkaar verbonden blijven door die raadselachtige gebeurtenis, die ene dag in het bos.