Recensie: Wolfsangel: Apollo RECENSIE

Recensie: Wolfsangel: Apollo - Johan Vandevelde

Jarne, Natham en alle andere klasgenootjes vertrekken opgetogen voor een schoolreisje naar skigebied. Maar wanneer zij terugkomen van de wintersport is België niet hetzelfde land als waar zij vandaan kwamen. Er heeft een staatsgreep plaatsgevonden en de partij PNO heeft de mach overgenomen. Welkom (terug) in een tijd van dictatuur, avondklok, uniformen en racisme.

Wolfsangel: Apollo is het eerste deel van een Young-Adult reeks van Johan Vandevelde. Zoals veel Young-Adult bevat ook dit boek de nodige dosis opstand, oorlog en verzet. Het verhaal speelt zich af rond Jarne en zijn beste vriend Natham; die zich moeilijk kunnen vinden in deze nieuwe wereld. Als lezer kun je je dat gevoel prima voorstellen. Wij kennen België echter ook niet anders dan als een democratisch land en de meesten van ons brengen dan ook geregeld een bezoekje aan de Zuiderburen. Johan Vandevelde heeft België omgetoverd tot decor voor een nieuw oorlogsverhaal met bekende elementen.

Dat de geschiedenis zich herhaalt wordt erg duidelijk. Avondklok, uniformen en racisme kwamen tenslotte ook voor in de Tweede Wereldoorlog. Toch heeft Johan Vandevelde de onderwerpen kunnen betrekken op de actualiteit en de maatschappij van nu.

Johan Vandevelde heeft een prettige schrijfstijl die makkelijk wegleest en de spanning is goed opgebouwd. Het karakter van Jarne is ook goed uitgewerkt. In plaats van heldhaftige superster is hij gewoon bang – en dat mag ook, want hij is nog maar een kind en heeft een oorlog nooit van dichtbij meegemaakt. Dit, plus het feit dat het boek inspeelt op de actualiteiten, maakt het, angstwekkend genoeg, realistisch.

Wat de verhaallijn van Jarne nog interessanter maakt zijn de familiebanden die hij heeft. Jarne heeft namelijk twee moeders. De PNO (Partij voor Natie en Orde) tolereert ook dit niet en al snel komt het gezin in het vizier van het regime. Wolfsangel: Apollo laat duidelijk zien dat oorlog geen genade kent. Kinderen kunnen geen kind zijn en moeten net zo hard voor een plekje vechten als anderen.

Gezien het feit dat dit het eerste deel is van een spannende reeks was een spannend einde te verwachten. Johan Vandevelde laat de lezer achter op een punt waar van hij hoopte niet te belanden en juist graag wil weten: hoe nu verder?

Wolfsangel 1 - Apollo

1  2  3  4  5

De sneeuwklas van de school van Jarne en Natham wordt bruusk afgebroken wanneer in België de fascistische Partij voor Natie en Orde met de steun van het leger de macht grijpt. Het parlement brandt, de koning vlucht, de partijleiders worden gearresteerd en de grondwet wordt afgeschaft. De twee Brusselse jongens zien hun wereld plots drastisch veranderen. Vrijheid maakt plaats voor angst en geweld. Progressieve leerkrachten en schoolboeken worden vervangen en racisme is openlijk toegestaan. Jongeren die niet in de pas lopen, verdwijnen in het beruchte Purgatorium. Wanneer Nathams broer opgesloten wordt voor het organiseren van een illegale fuif en Jarnes mama's als homokoppel steeds meer in het vizier komen van het regime, beseffen de jongens dat ooit het moment zal aanbreken dat ze zullen moeten vechten. En dat moment komt altijd te vroeg.