Recensie: Schemering RECENSIE

Recensie: Schemering - Bernard Minier

Schemering is het (tot nu toe) vierde deel in de ijzingwekkende thrillerreeks van Bernard Minier, waarin commandant Martin Servaz de hoofdrol speelt. Schemering is prima als standalone te lezen, maar door de vele verwijzingen naar de eerdere delen, is het toch aan te raden om bij het eerste deel, Een Kille Rilling te beginnen. Minier laat helden en schurken uit voorgaande delen in dit deel opnieuw schitteren en om de rode draad niet te laten rafelen is het leuker om alle delen opvolgend gelezen te hebben.

Op een dag wordt er in Noorwegen een lijk aangetroffen die een briefje in zijn zak heeft met de naam van een Noorse agente erop. Onderzoek leidt het spoor naar de seriemoordenaar Julian Hirtmann, wat weer verder leidt naar commandant Servaz in Toulouse. Hirtmann en Servaz hebben een flink verleden en er lijkt maar geen eind aan te komen. Wat volgt is een kat-en-muisspel met een nieuw en bijzonder personage. Wie is die kleine blonde knul? Wat brengt de moord in het koude en verre Noorwegen naar Servaz in Toulouse? Wat heeft Hirtmann hiermee te maken? En waarom is die knappe, maar afstandelijke Noorse agente helemaal naar Frankrijk afgereisd?

Dit zijn slechts een paar vragen die op komen borrelen tijdens het lezen van de eerste paar hoofdstukken. Gelukkig geeft Minier ons de antwoorden allemaal in Schemering, en geheel op zijn eigen manier. Dit boeiende verhaal heeft de aanbeveling van de Europa Thriller Selectie gekregen en dat is niet voor niets. Een goed gelaagd verhaal, een krachtig tempo, fijne bloedstollende spanning en prachtige omgevingssferen zijn toch wel kenmerkend voor het boek. Niet alleen waant de lezer zich in de prachtige witte Pyreneeën, maar ook wordt de lezer meegenomen naar het koude en eveneens witte Noorwegen.

Minier heeft er een handje van om met technische feitjes te strooien, maar omdat hij dit afwisselt met een gezonde dosis humor, wordt het nergens taaie kost. Het verhaal laat zich gemakkelijk lezen en houdt mysterie in ere. Tot aan het laatste hoofdstuk blijven de verhaallijnen hun eigen doel hebben en weet je eigenlijk niet waar het allemaal naar toe gaat. Om uiteindelijk tot een briljant, maar toch geloofwaardig einde te komen. Er is nog niets bekend over een vervolgdeel, maar het epiloog geeft ruimte voor een vijfde deel. Er is dus weer iets om (on)geduldig naar uit te kijken!

Schemering is een fijn boek om te lezen. Hoewel de vele pagina's heel wat lezers zullen afschrikken, is het toch wel een aanrader om te lezen. Het zal meevallen; de letters razen sneller voorbij dan gedacht. Vooral de puzzelaars onder ons zullen ervan genieten. En anders is de prachtige cover, met het oog van een mysterieuze uit, al een reden om het in je kast te hebben willen staan!

Recensie: Schemering - Bernard Minier

Schemering

1  2  3  4  5

Als in de onheilspellende Pyreneeën een bloedstollend duel plaatsvindt, zijn de gevolgen niet te overzien...
    Een stormachtige nacht op een booreiland in de Noordzee. Een helikopter zet inspecteur Kirsten Nigaard af. De Noorse inspecteur onderzoekt daar de mysterieuze moord op een technicus.
    Ondertussen verschijnt in een zwaarbewaakte gevangenis in de Pyreneeën een man niet op appèl. Zijn naam? Juliann Hirtmann, een gevreesde seriemoordenaar. Kirstin wordt erbij geroepen. In zijn cel vindt ze een stapel foto's van een baby, met achterop de naam Gustav.
    Ze roept de hulp van commandant Servaz in, die de opdracht met grote tegenzin aanneemt. Zal het hen samen lukken de ingenieuze moordenaar te slim af te zijn? Of speelt Hirtmann wederom een onheilspellend spel, waarbij de commandanten gevaarlijk op de proef worden gesteld?