Recensie: Ukkepuk RECENSIE

Recensie: Ukkepuk! - Jan Vriends

De kleinste en jongste brugpieper zijn op de grootste school van het land valt niet mee! Zeker omdat Roos Vink haar kleine gezellige basisschool gewend is. Op haar nieuwe school staat ze elke dag wel weer voor een nieuwe uitdaging of verrassing. Hoe overleeft ze dit?

Het boek Ukkepuk! van Jan Vriends is een verzameling van de strips over brugpieper Roos Vink die ook eerder verschenen in het tijdschrift Tina. Voorkennis is echter niet nodig. De eerste pagina's bevatten immers een geschreven voorstelling van Roos waarin haar situatie wordt geschetst en hoe ze zich voelt bij het vooruitzicht van het starten in een grote school. Daarna stopt de tekst en komen de strips in de plaats. Deze laatste volgen elkaar min of meer chronologisch op zodat je start met een voorstelling van de school. Daarna is er afwisseling tussen strips die zich afspelen op het college, maar ook in Roos haar privésfeer. Hoewel er uiteraard flink wordt overdreven in alle situaties die zich voordoen, komt Roos toch erg herkenbaar en authentiek over. Dat maakt haar grappig en leuk om te lezen. De tekenstijl van de illustraties doet modern aan doordat er is gekozen om niet te veel details toe te voegen. Daardoor springen de personages er echt uit. Ook het kleurgebruik is een plus. Dankzij een verrassing op het einde van het boek is een interessant vervolg ook verzekerd zodat fans niet op hun honger blijven zitten.

Ukkepuk! is de eerste bundeling van de strips over brugpieper Roos Vink die reeds eerder in het tijdschrift Tina verschenen. Jan Vriends werkte daarbij zowel tekst als illustraties uit. Deze laatste zijn kleurrijk, afwisselend en leuk gemaakt. De situaties waarin Roos terecht komt, voelen geloofwaardig wat het een tof boekje maakte voor mensen van alle leeftijden. Uitgeverij Kluitman plaatst dit boek in de +9 categorie, maar dat lijkt me net iets te jong om alle grapjes te begrijpen. Dankzij de uitstekende vormgeving met een stevige kaft, een goede introductie en afsluiting is dit een goede toevoeging aan de collectie van leuke strips over het 'grote school' leven.

Recensie: Ukkepuk! - Jan Vriends

Ukkepuk - Brugpieper Roos Vink

1  2  3  4  5

De bekendste brugpieper van Nederland krijgt eigen boek!
    Roos Vink is de allerkleinste en jongste brugklasser op de grootste school van het land: Het Enigmacollege. Ze vindt de grote school verschrikkelijk, het liefst zat ze nog op haar gezellige basisschool. Gelukkig heeft ze leuke vrienden en is het thuis altijd superfijn.
    De strips van Roos Vink staan al tien jaar wekelijks in Tina. Roos heeft daardoor al veel fans. In Ukkepuk! staan korte verhalen en een verzameling van losse strips van één pagina, allemaal over de begintijd op de middelbare school.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane