Recensie: Winterbloesem RECENSIE

Recensie:  Winterbloesem – Corina Bomann

Het verhaal speelt zich af in 1902. Johanna is de dochter binnen een rijke familie die een hotel en een kuuroord runt. Christian is haar broer en ondanks dat zij een goed leven gewend zijn, kijken zij niet op anderen neer.

Wanneer Christian op een dag uit rijden gaat, vindt hij een meisje op het strand. Ze is aangespoeld en nauwelijks nog in leven. Gekleed in een nachthemd, haar been verstrikt in een zeil en de tak van een fruitboom stevig in haar handen geklemd is hoe Christian haar aantreft.

Hij neemt haar mee naar het hotel en wanneer de drenkelinge bijkomt blijkt dat zij aan geheugenverlies lijdt. Johanna geeft  haar de naam Barbara, naar de tak die zij vasthield.

Waar haar kinderen vriendschap sluiten en haar man het normaal vindt om de drenkelinge tijdelijk onderdak te verschaffen, is de vrouw des huizes vol wantrouwen jegens Barbara.

Bomann weet een heerlijke sfeer te creëren in Winterbloesem. De periode waarin het speelt, de verhoudingen onder de dienstmeisjes, in de liefdes en vriendschappen welke constant aan bod komen en de status van de familie Baabe.

Ondanks hun status ontvangen Johanna en Christian Barbara alsof zij een oude vriendin is. Johanna schenkt haar kleding, Christian probeert aanwijzingen te vinden wat er met Barbara is gebeurt en ondertussen nemen beide deze jonge, onbekende vrouw in vertrouwen. Zo heeft Johanna een verhouding met Peter. Zijn familie en de Baabes hebben al lange tijd een hekel aan elkaar door een gebeurtenis uit het verleden. Leden van deze twee familie spreken niet met elkaar, laat staan dat het geoorloofd is om met elkaar te trouwen. Johanna neemt Barbara in vertrouwen en op haar beurt doet Barbara haar best om Johanna te helpen in deze kwestie.

De moeder van Christian en Johanna, Augusta, heeft zo haar twijfels. Ze is bang dat Barbara hen misbruikt en ook wil ze voorkomen dat zij de goede naam van de familie Baabe aan zal tasten. Waar het personage van Augusta lange tijd weinig sympathie opwekt, is zij wel een interessant personage . Juist omdat het zo'n warm feelgood verhaal is, heb je personages zoals Augusta nodig om spanning in een verhaal aan te brengen. Bomann is niet bang om haar personages levenslessen door te laten maken waardoor er een ander inzicht kan verschijnen. Zoals iedereen heeft ook Augusta haar levensverhaal en redenen voor haar gedrag.

Hoewel enigszins voorspelbaar, is Winterbloesem nog steeds een warme roman die lekker wegleest. Het verhaal is weinig diepzinnig en redelijk zoet maar het voldoet wel aan de verwachtingen. Een makkelijk te lezen roman waarin de sfeer zo goed is neergezet dat je wordt meegevoerd in de belevenissen van Johanna en Barbara. Het verhaal wordt mooi afgesloten waardoor je Winterbloesem met een tevreden gevoel naast je neer legt.

Recensie: Winterbloesem – Corina Bomann

Winterbloesem

1  2  3  4  5

Een paar weken voor Kerstmis spoelt op het strand bij een kuuroord een schipbreukelinge aan. De jonge vrouw weet niet meer hoe ze heet, waar ze vandaan komt of wat er is gebeurd met het schip waar ze op zat. Haar enige bezit is de tak van een fruitboom die in haar kleren verstrikt is geraakt.

Johanna, dochter van de rijke familie die het kuuroord runt, is gefascineerd door de drenkelinge en de twee jonge vrouwen bouwen in korte tijd een hechte vriendschap op. Johanna is eenzaam en ongelukkig: haar familie probeert haar uit te -huwelijken aan een man van wie ze niet houdt. Naarmate kerst nadert en iedereen zich op de voorbereidingen van het jaarlijkse Winterbal stort, zoeken de twee vrouwen hun toevlucht tot een oud gebruik: ze zetten de tak van de fruitboom in een karaf water en wensen met heel hun hart dat hun grootste verlangen uit zal komen. Als de tak bloeit op kerstavond, zal het geluk hen eindelijk toelachen. Maar zal de winterbloesem echt komen?