Recensie: Gewoon ademhalen RECENSIE

Recensie: Gewoon ademhalen - Dan Brulé

Gewoon ademhalen van Dan Brulé is een handboek voor de Breath Mastery techniek. Dit is een techniek om anders te leren ademhalen, waardoor je een betere gezondheid, een rustige geest en betere prestaties zou kunnen halen. Na een persoonlijk voorwoord van de bekende persoonlijke coach Tony Robbins, wordt de ademhalingstechniek duidelijk uitgelegd, met praktische oefeningen, technieken, meditaties en verhalen.

Ademwerk, de techniek die in dit boek uitgelegd wordt, is volgens Dan Brulé 'het gebruik van adembewustzijn en bewust ademhalen om te groeien en heel te worden, persoonlijk te ontwaken en zowel geestelijk, mentaal als lichamelijk te transformeren'. Ademwerk omvat alle ademtechnieken in het boek. Deze definitie en eigenlijk het hele boek is een beetje zweverig, maar iedereen zal wel baat hebben bij rustig en bewust ademhalen, zeker in stressvolle situaties. De techniek wordt dan ook in vele situaties toegepast, onder andere logopedie, bevallingen en geneeskunde.

Gewoon ademhalen is een praktisch boek. De oefeningen zijn duidelijk uitgelegd en worden afgewisseld met persoonlijke verhalen, die luchtig zijn verteld. Zo wordt het ook fijn om het boek te lezen. Daarnaast zorgt de duidelijke indeling in hoofdstukken ervoor dat je precies datgene uit het boek kan halen wat je zoekt.

Na het lezen van dit boek denk ik dat bepaalde oefeningen zeker helpen om je rustig te maken in stressvolle situaties. De techniek wordt wel erg geïdealiseerd. Dát de techniek positieve effecten heeft, valt niet te ontkennen. Ook je gedachten spelen hierbij een belangrijke rol. Maar de mate waarin dit gebeurt, wordt sterk overdreven. Het zou je intuïtie, creativiteit en gevoel van eigenwaarde verbeteren en ook zou je een betere leider worden door deze techniek. Of dit echt werkt, blijft onzeker. Misschien. Gewoon ademhalen is echt een boek waaruit verschillende mensen verschillende dingen kunnen meenemen. De ademhalingsoefeningen helpen je meer mindful te zijn. Mindfulness werkt bewezen bij allerlei problemen met je psychische gezondheid, maar ook bij allerlei problemen in je dagelijks leven. In dit boek wordt echter ook beweerd dat rustig ademhalen allerlei effecten heeft op je lichamelijke gezondheid, zoals bij astma en allergieën.

Gewoon ademhalen door Dan Brulé is een praktisch handboek met allerlei ademhalingsoefeningen. Deze technieken zijn bedoeld om zowel je psychische als lichamelijke gezondheid te verbeteren, maar of dit daadwerkelijk voor alles werkt, valt te betwijfelen. Desalniettemin is het een handig naslagwerk, waaruit je de ademhalingsoefeningen kan halen om in stressvolle situaties toe te passen. Voor sommigen kan het echt werken – of het voor iedereen zo is, is maar de vraag.

Recensie: Gewoon ademhalen - Dan Brulé

Gewoon ademhalen

Dan Brulé

29 augustus 2017

ISBN 9789021566276
    Uitgever Kosmos
    256 pagina's

Kosmos

Non-fictie

1  2  3  4  5

In 'Gewoon ademhalen' deelt Dan Brule, pionier op het gebied van ademhaling, voor de eerste keer zijn Breath Mastery-techniek. Deze techniek heeft wereldwijd meer dan 100.000 mensen geholpen. Met deze manier van ademhalen verminder je stress en angst, verhoog je je productiviteit, houd je je gezondheid op peil en vind je de weg naar een mindful leven.

De technieken uit 'Gewoon ademhalen' helpen onder andere bij: stress, dagelijkse uitdagingen, acute en chronische pijn, slapeloosheid, angst, depressie en verdriet.

Met 'Gewoon ademhalen' verbetert: de intuïtie, creativiteit, mindfulness, gevoel van eigenwaarde, leiderschap.