Recensie: Het Geheime Leven van Kleuren RECENSIE

Recensie: Het Geheime Leven van Kleuren - Kassia St. Clair

Kassia St. Clair schreef een non-fictieboek, of beter gezegd een naslagwerk, over de verschillende kleuren die wij in ons leven tegenkomen. In Het Geheime Leven Van Kleuren bespreekt ze op een mooie en handige manier hoe vijfenzeventig tinten kleur – door haar gekozen – bekend staan in onze geschiedenis. Welke kleur was wanneer in de mode? Waar komt de naam van de tint vandaan? Door kleuren onder andere te vergelijken met geschiedenis en mode, creëert ze een gehele nieuwe vorm van encyclopedie.

Naast de tinten die worden besproken, geeft St. Clair ook een volledige beschrijving over de waarneming van kleur en licht. Hoe zien wij kleur? Hoe kunnen we dit ervaren? Wat doet kleur met ons? Deze onderwerpen dienen als inleiding voor de kleurentinten die later worden uitgelegd.

Kassia St. Clair heeft er speciaal voor gekozen om ook kleuren te gebruiken die eigenlijk niet in het kleurenpalet te vinden zijn, zoals zwart, wit en bruin. De uiteindes van de pagina’s zijn allemaal gekleurd in de kleur van het onderwerp, zoals acidgeel en verdigris, zodat je als lezer snel kan bladeren naar de kleuren waar jouw voorkeur naar uitgaan. Of, zoals misschien nog veel leuker is, van het begin tot het eind lezen en meteen de goede kleur voor je kunnen zien. De kleuren zijn gegroepeerd op ‘hoofdkleur’, dus ze zijn makkelijk terug te vinden.

Het Geheime Leven Van Kleuren is misschien geen boek om achter elkaar door te lezen, zonder een ander boek er tussendoor. Het is en blijft een non-fictieboek, dus het zijn voornamelijk informatie en leuke weetjes die de revue passeren. Toch is het boek erg goed te volgen als het in ieder geval op volgorde gelezen wordt, want de kleuren lopen vloeiend in elkaar over. Zo komt je als lezer ook nog onbekende kleuren tegen, waar je uiteindelijk veel over kan leren.

Kassia St. Clair heeft met Het Geheime Leven Van Kleuren echt een origineel, bijzonder naslagwerk geleverd met leerzame, maar ook leuke feiten en weetjes over (onbekende) kleuren. Het boek leert je over de manier van kijken naar je omgeving en de manier van observeren van kleuren. Voor vele doelgroepen kan dit boek een prachtig, leerzaam handboek zijn.

Het geheime leven van kleuren

1  2  3  4  5

In Het geheime leven van kleuren heeft Kassia St Clair haar levenslange obsessie met kleuren gegoten in een uniek boek, waarin ze betoverende verhalen vertelt over de 75 bekendste tinten en kleurschakeringen. Waarom wordt de maagd Maria in de Renaissance bijna altijd in het blauw afgebeeld? Waarom zijn worteltjes oranje? En waarom zie je groen van jaloezie? Het geheime leven van kleuren gaat over mode en politiek, kunst en oorlog, over het geel van Van Goghs zonnebloemen, over Picasso’s blauwe periode, over het rood in de grottekeningen van Lascaux en over de fluorescerende kleuren van punk. Het geheime leven van kleuren is een levendige geschiedenis van kleuren en de onvergetelijke verhalen die erachter schuilgaan. Het geeft een geheel nieuwe blik op onze geschiedenis en cultuur; na het lezen van dit boek zal kijken naar kleur nooit meer hetzelfde zijn.