Recensie: De geesten van Ter Welle RECENSIE

Recensie: De geesten van Ter Welle - Karen Dierickx

Catalina moet in de zeventiende eeuw haar dorp ontvluchten en komt samen met haar broertje Nelis terecht in Hof Ter Welle. Ze wordt het kindermeisje van de dochters van een vooraanstaande Antwerpse familie van Spaanse afkomst. Een aantal jaren later loopt Nelis, die nu Corneel heet, op zijn beurt weg als hij de waarheid ontdekt over zijn familie. Zo raakt hij betrokken bij de Slag bij Kallo. Johanna Del Plano, één van de meisjes die aan de zorg van Catalina werd toevertrouwd, heeft die beslissing nooit begrepen.

De geesten van Ter Welle van auteur Karen Dierickx bevat een drieluik waarin zowel Catalina, Nelis als Johanna aan het woord komen. Ze vertellen de verhalen in de vorm van geesten die rondwaren in Hof Ter Welle. Het is een chronologische vertelling waarbij eerst Catalina de omstandigheden rond haar vlucht en aankomst in het kasteel uit de doeken doet en vervolgens schetst Nelis een beeld van zijn laatste weken. Johanna, die zowel Catalina als Nelis overleeft, licht het verdere verloop van haar leven na de dood van Nelis toe.

Aan het begin van elk hoofdstuk wordt de lezer (12+) rechtstreeks toegesproken door de geest die het woord neemt en er op drukt dat hij of zij niet van kwade wil is. Het is een beetje betuttelend en overbodig. De verhalen die op die mededelingen volgen, kunnen prima zonder deze introductie. Ze zijn boeiend en blazen het stof van een interessante periode in de Vlaamse geschiedenis. De verslagen die de personages doen van hun leven, bouwen op elkaar voort en bieden nieuwe perspectieven. De drie delen vormen uiteindelijk een mooi geheel, al halen de overgangen even de vaart uit het verhaal. In de verschillende delen worden tegenslagen niet uit de weg gegaan, het leven van de drie personages loopt niet over rozen en verlies maakt er ontegensprekelijk deel van uit. Toch is het geen triest verhaal, wel meeslepend en ontroerend.

Catalina is het meest uitgesproken personage in het boek. Zij speelt een belangrijke rol in zowel het leven van Nelis als Johanna. Ze wordt gedreven door angst en de bezorgdheid om haar kleine broertje. Nelis groeit op tot een koppige tiener die moeite heeft met de geheimen die Catalina voor hem bewaart. Het deel waarin hij aan het woord komt, is het sterkste deel van het boek en meteen ook het deel dat het meeste actie bevat. Toch lonen de andere twee vertelperspectieven ook de moeite. De vlucht van Catalina legt immers de fundering voor de verhouding tussen de personages en Johanna zorgt in zekere zin voor loutering. Zij beschrijft zichzelf overigens zoals ze is, een ietwat op zichzelf gericht meisje uit de hogere klassen, toch groeit ze op tot een zorgzame en verantwoordelijke vrouw.

Auteur Karen Dierickx schreef eerder een aantal Vlaamse filmpjes, korte verhalen voor leerlingen op de basisschool, en een aantal boeken die zich afspelen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Met De geesten van Ter Welle waagt ze zich verder terug in de tijd. Ze liet zich inspireren door de geschiedenis van het kasteel dat in haar eigen woonplaats Beveren (B) staat. De familie Del Plano vond ze interessant en Johanna heeft echt bestaan, de andere personages ontstonden in haar hoofd en mengden zich in het verhaal.

De geesten van Ter Welle loont de moeite. Karen Dierickx schreef weliswaar een historische jeugdroman, maar brengt vooral een menselijk verhaal dat zich afspeelt in de woelige zeventiende eeuw. Hof Ter Welle vormt een mooi decor. Het kasteel en de omgeving lenen zich goed voor deze interessante insteek die de lezer wellicht niet meteen los zal laten.

De geesten van Ter Welle

1  2  3  4  5

Drie eeuwenoude geesten die in het kasteel Hof ter Welle gewoond hebben doen hun verhaal. Catalina legt uit waarom ze in de zeventiende eeuw met haar tien maanden oude broer hun geboortedorp moest ontvluchten en hoe ze bescherming vonden op Hof ter Welle bij de familie Del Plano, een adellijk geslacht van Spaanse afkomst.
    Corneel vertelt op zijn beurt waarom hij als dertienjarige jongen wegliep van Hof ter Welle en zijn toevlucht zocht bij de Hollanders in Fort Liefkenshoek. Zo raakte hij betrokken bij de Slag bij Kallo, die slecht voor hem afliep.
    Ten slotte is er Johanna, de dochter van de heer van Ter Welle. Zij werd grootgebracht door Catalina en groeide op met Corneel. Nooit heeft ze begrepen waarom hij hen de rug toekeerde en de kant van de Hollanders koos. Nu, als geest, komt ze eindelijk te weten wat Catalina al die tijd voor haar heeft verzwegen.