Recensie: Onbezorgd & Onbepaald RECENSIE

Recensie: Onbezorgd & Onbepaald - Christina Lauren

De drieëntwintig jarige Ruby Miller gaat door het dolle heen als zij op zakenreis moet naar New York met Niall Stella. Ruby is een stagiaire van hetzelfde bedrijf als waar Niall werkt, gevestigd in Londen, en ze heeft al een aantal maanden lang een oogje op hem. Niall heeft daar niks van in de gaten, omdat ze er tegenover hem niks laat merken. Niall heeft net een zware tijd achter de rug. Hij is net gescheiden na een elfjarig huwelijk, en probeert zijn nieuwe leven zonder zijn ex-vrouw op de rails te krijgen. Maar als Ruby en Niall op zakenreis gaan, kunnen ze elkaar niet weerstaan. De vraag blijft: hoe zal het verdergaan als ze weer terug zijn in Londen?

In dit boek is een hoofddeel uit de serie, Onbezorgd, samen uitgegeven met een korte novelle, OnbepaaldOnbezorgd volgt Ruby en Niall. Niall kennen we al uit eerdere delen van deze serie, omdat hij de broer is van Max. Ruby kenden we nog niet van deze serie, maar het duurt niet lang voordat de lezer doorkrijgt hoe zij in elkaar steekt. Ruby is een ontzettend levendige jonge vrouw die niks liever wilt dan carrière maken. Haar stage heeft ze dan ook hard nodig, omdat het een hoog aangeschreven bedrijf is. Wat Ruby vooral zo leuk maakt, is het feit dat ze vaak dingen zegt zonder erbij na te denken. Hierdoor voelt ze zeer natuurlijk aan, omdat wij soms allemaal wel dingen zeggen zonder bij na te denken. Ze is dus niet perfect en dat is erg fijn.

Niall daarentegen heeft al een heel leven achter de rug. Hij is negen maanden geleden gescheiden uit een totaal niet gepassioneerd huwelijk. Hierdoor komt hij wat stijfjes over, als een man die eerst tien keer nadenkt voordat hij wat doet. Ruby is totaal het tegenovergestelde, ze springt maar al te graag in het diepe. In het boek is Niall vaak iets te terughoudend, terwijl je als lezer zou willen dat hij vaker wat losser is. Dit heeft overigens wel een sterker effect op het verschil qua karakters tussen Ruby en Niall. Op deze manier maakt Christina Lauren duidelijk dat we lezen over twee totaal verschillende personages. Alhoewel Niall vaak terughoudend is, was het fijn om over een mannelijk personage te lezen die niet altijd pakt wat hij pakken kan. In de meeste boeken in het Stout-genre zijn de mannelijke hoofdpersonages meestal zeer ervaren in bed, onwijs knap, een tikkeltje arrogant en dringen zich erg op tegen de vrouwelijke tegenspeelster. In Onbezorgd is dat totaal niet het geval; in dit boek is het eerder Ruby die zich opdringt tegen Niall.

Het verhaal bestaat als het ware uit twee delen: wanneer Ruby en Niall in New York zitten en wanneer ze weer terug zijn in Londen. Het was erg fijn dat Christina Lauren ervoor heeft gekozen om het verhaal verder te laten lopen wanneer ze in Londen terug zijn. In New York was alles koek en ei, maar het was interessant om te lezen hoe ze met de nieuwe situatie omgaan wanneer ze weer thuis zijn. In Onbezorgd, evenals de andere delen van de serie, wordt er geschreven vanuit de perspectieven van beide hoofdpersonages. Op deze manier weet de lezer precies wat er in het hoofd van de ander afspeelt. De gedachtegangen worden door Christina Lauren zeer uitgebreid geschreven, waardoor je als lezer een erg goed beeld krijgt van hoe Ruby en Niall zich voelen. Het fijne aan de schrijfstijl is dat hoewel alles gedetailleerd wordt beschreven, je als lezer toch het idee krijgt dat je door het verhaal heen vliegt. De uitgebreide beschrijvingen van de gedachten maken het verhaal dus totaal niet langdradig. Voor je het weet, ben je weer bij het einde aangekomen. En zoals we allemaal weten, blijft het einde van dit boek voorspelbaar. Echter is bij dit boek de uitkomst niet van belang, maar de weg ernaar toe. Verwacht dus zeker geen grote plottwists en dergelijken, maar gewoon een fijne, stoute roman die je voor even wegneemt uit de realiteit.

Wanneer Onbezorgd uit is, gaat het boek verder met een korte novelle over Hanna en Will. Dit korte verhaal volgt twee hoofdpersonages uit een eerder deel van deze serie. In deze novelle, Onbepaald, lees je over Hanna en Will die gaan trouwen, en vervolgens gaan besluiten waar ze de komende tijd gaan wonen. Dit zal dicht in de buurt zijn van de universiteit waar Hanna gaat studeren, maar het is nog niet duidelijk waar ze gaat studeren. Deze novelle was fijn om te lezen wanneer je als lezer nieuwsgierig bent naar het verdere leven van Hanna en Will. Verwacht dus niet dat deze novelle veel toegevoegde waarde geeft aan de gehele serie, maar het blijft fijn om te weten hoe het met personages gaat waar je al eerder over hebt gelezen.

Onbezorgd is een fijne toevoeging aan de serie, waarbij er diep in wordt gegaan op de relatie van Ruby en Niall. In Onbepaald was het erg fijn om te lezen hoe het met Will en Hanna gaat. Dit boek en de novelle zijn de laatste delen van de serie, en ik moet bekennen dat ik de personages ga missen!

Stouter 7 - Onbezorgd & onbepaald

1  2  3  4  5

De Britse Niall Stella is een razend slimme ingenieur, maar hopeloos als het op vrouwen aankomt. Maar dan ontmoet hij tijdens een zakenreis naar New York studente Ruby Miller, die stage loopt bij het bedrijf waar Niall werkt. Hij valt als een blok voor de ambitieuze stagiaire. Zo ver van huis is het makkelijk om de echte wereld te vergeten, maar hoe zal het het kersverse koppel vergaan wanneer ze weer terug zijn in Londen?
    Lees na Stouter - Onbezorgd verder in Stouter - Onbepaald en ontdek hoe het gaat met Hanna en Will, die op het punt staan om aan een nieuw hoofdstuk in hun leven te beginnen. Het koppel gaat trouwen, maar de twee hebben moeite om te besluiten waar ze gaan wonen. Het met elkaar eens worden blijkt een hele nieuwe uitdaging te zijn...