Recensie: Afscheid van een muze RECENSIE

Recensie: Afscheid van een muze - Pieter Aspe & Marec

In Afscheid van een muze zijn de talenten van auteur Pieter Aspe en cartoonist Marec gebundeld. Het boek is een graphic novel over de liefde tussen een schrijver en zijn muze.

In dit boek vertelt Pieter Aspe over de liefde tussen hem en zijn geliefde Bernadette, en het is daarmee een autobiografisch verhaal. De auteur biedt in dit boek een inkijkje in zijn leven met zijn geliefde. Wat begint als een toevallige ontmoeting tussen twee eenzame mensen met kerst, bloeit op tot een mooie liefde tussen een schrijver en zijn muze. Het is een persoonlijk verhaal van de auteur en dat maakt deze graphic novel mooi en ontroerend om te lezen. Niet alleen de liefde wordt in deze roman gedeeld, maar ook het leed dat het stel helaas niet bespaard blijft. Zo bevat dit boek alle aspecten van het leven, waarin liefde en de dood een rol spelen.

Deze graphic novel, of beeldroman, is geschreven door de Vlaamse auteur Pieter Aspe, die onder andere bekend is vanwege zijn boeken over hoofdinspecteur Pieter van In en officier van justitie Hannelore Martens, waarvan er een aantal ook verfilmd zijn. Marec (Marc de Cloedt) is een bekende Vlaamse tekenaar die politieke cartoons tekent voor kranten als Het Nieuwsblad en De Gentenaar, daarnaast maakte hij illustraties voor de boeken van Goedele Liekens. Ook zijn zijn cartoons omgezet in korte tekenfilmpjes voor het VTM-programma Het Hart van Vlaanderen. Auteur Pieter Aspe vertelt het verhaal en Marec heeft alles sfeervol in beeld gebracht.

Afscheid van een muze heeft een bijzondere vormgeving, er is gebruik gemaakt van verschillende soorten tekst, pagina's zoals in een roman, welke zijn aangevuld met vele bladzijden striptekeningen en bijbehorende teksten. Het geschreven verhaal is in duidelijke en rechtstreekse taal geschreven. De tekeningen zijn vrij en de illustraties bevatten hier en daar rondborstige dames, maar ze zijn niet ordinair, maar weten het verhaal eerlijk te vertellen. Door de combinatie van teksten en striptekeningen heeft dit boek een originele opzet en dit maakt het boek tot een opvallende verschijning.

Wat begint als een vrolijk boek over een ontluikende liefde en twee mensen die een mooi leven samen opbouwen, eindigt helaas triest, waarbij één van de twee mensen ziek wordt en overlijdt. Zo is er in Afscheid van een muze plaats voor een lach en een traan. De auteur en cartoonist zijn er goed in geslaagd de krachten te bundelen en hebben elkaar versterkt in het vertellen van het verhaal van de auteur en zijn muze, waardoor het verhaal van Pieter Aspe en zijn Bernadette op een bijzondere wijze wordt verteld.

Afscheid van een muze

Pieter Aspe

18 augustus 2017

ISBN 9789461316950
    Uitgever Van Goor
    144 pagina's

Van Goor

1  2  3  4  5

Blankenberge, 2002. Twee eenzame mensen ontmoeten elkaar op kerstavond in een café. Allebei in een vastgelopen relatie, allebei op zoek naar liefde en intimiteit. Ze knopen een gesprek met elkaar aan. Ze worden verliefd.

Hun geheime romance brengt hen naar obscure bars, afgelegen hotels, een huis in Frankrijk. Uiteindelijk kiezen ze definitief voor elkaar. Hun omgeving reageert fel en de scheiding verloopt niet van een leien dakje, maar hun liefde wordt alleen maar groter.

Ze trouwen, kopen een eigen stek, de carrière van de man gaat crescendo. Hij de schrijver, zij zijn Muze. Samen beleven ze de grootste successen: feesten, reizen, lange rijen fans, luxe, tederheid, dolce far niente en heel veel liefde. Ze worden onafscheidelijk en lijken onoverwinnelijk. Tot het noodlot na dertien jaar toeslaat. De man blijft verweesd achter.