Recensie: Lech RECENSIE

Recensie: Lech - Kiki van Dijk

In Lech van Kiki van Dijk heeft Tess van rechercheur Anne het verzoek gekregen onderzoek te doen naar de fraude die wordt gepleegd op haar werk. Tijdens een weekend in Lech probeert ze haar collega's in de gaten te houden en te onderzoeken wie de fraude pleegt. Ze is met drie collega's afgerezen naar Lech voor een brainstormsessie voor een opdracht voor een nieuwe Chinese klant. Het is een geslaagd weekend in een luxe chalet midden op een berg. Toch voelt Tess aan dat één van haar collega's iets te verbergen heeft. Dan worden zij en haar collega's door een sneeuwstorm ingesloten in hun chalet en lopen de onderlinge spanningen op. Wie is er te vertrouwen?

Tess is een herkenbaar vrouwelijk hoofdpersonage dat worstelt met de combinatie van carrière en gezin, waardoor ze zich af en toe in een spagaat begeeft. Ze heeft een lastige jeugd gehad, want haar vader was een crimineel en daarom is ze grotendeels opgegroeid in pleeggezinnen. In Lech wordt meerdere malen verwezen naar haar jeugd, maar helaas wordt dit niet volledig uitgewerkt in het boek, waardoor je met vragen achterblijft. Wat is er nu precies in het verleden gebeurd, waarom heeft Tess daar schuldgevoelens over en waarom durft ze dit niet aan haar man te vertellen?

Aan de ene kant is het jammer dat het boek Lech heel dun is, want daardoor wordt niet alles even sterk uitgewerkt, maar aan de andere kant is het boekje daarmee uitermate geschikt voor onderweg of als leesmateriaal op een winters avondje, waarbij je het boek in één ruk kunt uitlezen. Door de lengte van het boek is ook de afronding van het verhaal kort, waardoor je met wat vragen blijft zitten, wat een beetje onbevredigend kan zijn.

Deze winterse thriller is door Kiki van Dijk geschreven in een zeer toegankelijke en vlotte schrijfstijl, dat passend is voor deze compacte thriller. Vanwege de lengte van het verhaal is er weinig tijd voor een omvangrijke opbouw, vandaar dat de spanning al snel begint en je al snel als lezer in het verhaal wordt meegevoerd met de belevenissen Tess. Lech is daarmee uitermate geschikt voor enkele uurtjes leesplezier.

Recensie: Lech - Kiki van Dijk

Lech

1  2  3  4  5

Tess heeft haar droombaan gevonden als accountmanager bij het populaire pr-bureau Image House. De mooiste opdrachten stromen binnen, maar het succes heeft ook een keerzijde: ze maakt lange dagen en ziet haar driejarige tweeling steeds minder. En net als ze een gezellige familievakantie wil boeken, wordt Tess gevraagd deel te nemen aan een brainstormsessie in Lech.

Met een klein team gaat ze vier dagen aan de slag in een luxe chalet midden op de berg. De sfeer is inspirerend, maar gaandeweg krijgt ze het gevoel dat haar collega's iets voor haar verbergen. En als het chalet door een hevige storm ingesneeuwd raakt, lopen de spanningen hoog op. Tess ontdekt geheimen die haar leven op het spel zetten...