Recensie: Kamp Halfbloed Vertrouwelijk RECENSIE

Recensie: Kamp Halfbloed Vertrouwelijk - Rick Riordan

Kamp Halfbloed Vertrouwelijk is een toevoeging op de Percy Jackson en de Olympiërs serie, maar voornamelijk op De beproevingen van Apollo serie. Het is een soort handboek voor halfgoden die voor het eerst naar Kamp Halfbloed komen en staat vol met handige informatie over het kamp, maar ook met achtergrond verhalen over de verschillende halfgoden en de orakels die in de boeken van Percy Jackson en Apollo aan bod komen. Deze informatie wordt afgewisseld met fragmenten uit de film die Apollo gemaakt heeft en praktische informatie over de verschillende gebouwen in het kamp.

Het handboek is opgedeeld in een aantal categorieën: de praktische informatie over het kamp, de magische bakens van het kamp, de oefenterreinen, creatief bezig zijn, wild gebied, FAQ's en de kaart van kamp halbloed. Na het lezen van het handboek ken je dus alle in's en out's van het kamp en de halfgoden.

Rick Riordan is erg slim geweest met het schrijven van dit handboek. Waar ik bij het lezen van De beproevingen van Apollo geregeld iets lees wat ik niet helemaal kan plaatsen omdat ik de boeken van Percy Jackson niet allemaal gelezen heb, heldert dit handboek deze dingen op door de achtergrond informatie die in de korte verhalen naar voren komt. Als je het verhaal al wel kent, is het niet storend om de korte versie nog eens te lezen.

Het is een boekje met een leuke en speelse lay-out met veel korte verhalen en stukjes die je dus gewoon af en toe op kunt pakken om te lezen. Je zou het zelfs naast bijvoorbeeld een boek uit De beproevingen van Apollo serie kunnen houden om even bij te lezen of op te frissen hoe iets ook alweer zat. Als handboek is het erg leuk om eens doorheen te bladeren maar als gewoon leesboek is het geen 'must read'. Daarnaast voelt het ook een beetje aan als een vakantieboek dat vaak ook uit meerdere korte stukjes en artikeltjes bestaat en is het dus ook leuk voor kinderen en jongeren die fan zijn van Rick Riordan en zijn series over de halfgoden en hier graag zoveel mogelijk van sparen en over willen weten.

De humoristische en beeldende schrijfstijl van Riordan is ook in Kamp Halfbloed Vertrouwelijk duidelijk te herkennen en zorgt geregeld voor een lach op je gezicht omdat je het helemaal voor je kunt zien. Kamp Halfbloed Vertrouwelijk is geen 'must read', maar wel een leuke toevoeging als je fan bent van Rick Riordan zijn boeken!

Kamp Halfbloed Vertrouwelijk

1  2  3  4  5

Apollo heeft een introductievideo gemaakt voor nieuwkomers in Kamp Halfbloed (zelfingenomen als hij is heeft hij die zelf geschreven, geregisseerd, geacteerd en gezongen). Percy en de andere bekende halfgoden vinden dit zo'n verschrikking dat ze zelf antwoord gaan geven op vragen als "Wat is dit eigenlijk voor plek?' en "Mag ik het Kamp Halfbloed-T-shirt houden?' Nieuwelingen komen alles te weten over wat er speelt in het kamp en waar wat te vinden is. Maar het boek is meer dan een verkenning van de gebouwen en terreinen. Het staat vol met inside information en roddels van en over de bekende helden. En natuurlijk staan er ook wat goddelijke wijze woorden van de god Apollo in, omdat… nou ja, omdat de auteurs liever niet neergehaald willen worden.