Recensie: Jij en ik RECENSIE

Recensie: Jij en ik - Jojo Moyes

Jij en ik is een verzameling van korte verhalen geschreven door Jojo Moyes, de bekende schrijfster van de internationale bestseller Me Before You. Het boek bestaat uit elf van elkaar losstaande verhalen.

De naam Jij en ik is de titel van het eerste verhaal, dat ook een stuk langer is dan de anderen. Verwacht dus geen elf even lange verhalen – de overige tien zijn maar een paar pagina's per stuk, op één ander verhaal na, die zich overigens ook afspeelt in Parijs. Er worden problemen uit het dagelijks leven aangekaart, zoals bijvoorbeeld relatieproblemen.

Omdat het maar korte stukjes zijn, zit er natuurlijk een stuk minder persoonlijkheid aan de karakters dan normaal het geval is. Dit is even wennen, omdat hoofdpersonen gewoonlijk tot in detail worden beschreven. Toch is het wel verfrissend om even een boek open te kunnen slaan en in een paar minuten eenfeel good verhaal te kunnen lezen. Want dat zijn het voornamelijk, feel good verhalen over geheel uiteenlopende personages.

In ieder verhaal gaat het over een ander hoofdpersonage. Soms is dit een man, soms een vrouw. Niet iedere short is vanuit hetzelfde perspectief geschreven – een aantal zijn vanuit het ik-standpunt, de rest spreekt over hij/zij.

Jojo Moyes heeft het talent om humor op een fantastische manier te verwerken in haar verhalen. Jij en ik heeft het allemaal: humor, romantiek... maar toch lukt het Jojo ook om serieuze aspecten aan haar creaties toe te voegen. Doordat ze alles kan schrijven, is het moeilijk om het boek weg te leggen. Daarnaast is het makkelijk om nog een extra verhaal te lezen, omdat de meesten toch maar een aantal pagina's zijn. Hierdoor ben je snel door het boek heen.

Wat een heerlijk boek! Als je een fan bent van Jojo Moyes en houdt van romantische drama's – en even snel een verhaal wilt kunnen lezen, dan is dit het boek voor jou! Je zult er geen spijt van krijgen als je hem leest.

Recensie: Paris for One - Jojo Moyes

Jij en ik & andere verhalen

Jojo Moyes

10 oktober 2017

ISBN 9789026138843
    Uitgever De Fontein
    384 pagina's

De Fontein

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Nell is 26 en ze is nog nooit in Parijs geweest. Eigenlijk is ze nog nooit een romantisch weekendje weggeweest. Reizen is… niet echt haar ding. Dat gaat veranderen, heeft ze besloten: ze gaat met haar vriend Pete naar de lichtstad. Maar dan laat Pete haar zitten op de dag van vertrek – en Nell besluit iedereen (en vooral zichzelf) te bewijzen dat ze een zelfstandige en avontuurlijke jonge vrouw is door alsnog op die trein te stappen. Eenmaal alleen in Parijs, ontdekt Nell een kant van zichzelf waarvan ze niet had durven vermoeden dat zij die had…