Recensie: Guusjes wonderlijke wereld RECENSIE

Recensie: Guusjes wonderlijke wereld - Sanne de Bakker

In Guusjes wonderlijke wereld keert Pips overleden tweelingzusje Guusje terug naar Krakelia. Pip kan het eerst niet geloven, maar laat zich al snel meenemen door haar zus waarbij ze heel wat leert over zichzelf.

In Guusjes wonderlijke wereld worden enkele zware thema's zoals dood, verlies en rouw aangepakt. Het verhaal start met een introductie van de belangrijkste personages en een voorstelling van het dorp Krakelia. Al van bij het begin is de speciale opmaak aanwezig. De letters wisselen regelmatig van lettertype, grootte en opmaak. Om de zoveel pagina's komt er een zwart-wit illustratie van Marijke Klompmaker voorbij. Het geeft een speels uitzicht, maar kan ook het lezen bemoeilijken voor lezers die zich hierdoor laten afleiden. Qua inhoud probeert schrijfster Sanne De Bakker het allemaal erg luchtig te houden. Er duiken vaak mopjes op of een geruststellende aanspreking van de lezer waarin ze hem verzekert dat bepaalde dingen alleen maar in Krakelia kunnen gebeuren. Ze brengt Pips gemis en verdriet duidelijk naar voren en laat met behulp van de ouders zien dat iedereen op zijn eigen manier rouwt.  De langzame ontwikkeling van Pips inzicht in de dood van haar zus en haar eigen reactie erop is mooi uitgewerkt en zorgt ervoor dat het einde niet te hard aankomt bij de jongere lezers. Hoewel het merendeel van de personages heel simpel en vlak is gehouden, kent Pip wel veel diepgang. Ze is authentiek wat alles heel geloofwaardig maakt. Ook een interessant zijlijntje is dat van Pips vriendschap met Kiki. Het heeft niet overduidelijk met Guusjes dood te maken, maar toont wel een vluchtmechanisme van de rouw. De conclusie die Pip uiteindelijk trekt, is bovendien een goede les om mee te geven aan de lezers.

Guusjes wonderlijke wereld van auteur Sanne De Bakker en geïllustreerd door Marijke Klompmaker is een vrolijk opgesteld kinderboek dat verlichting brengt bij enkele zware thema's zoals dood, verlies en rouw. Dankzij de humoristische insteek, het geloofwaardige hoofdpersonage en een troostend einde biedt dit verhaal een uitstekende mogelijkheid om deze thema's bespreekbaar te maken. In dezelfde serie (Geesten van Krakelia) is ook Bezoek van oma beschikbaar.

De Geesten van Krakelia - Guusjes wonderlijke wereld

1  2  3  4  5

Pips eeneiige tweelingzus Guusje is een half jaar geleden overleden. Pip wil niet aan haar denken. Dat is te pijnlijk. Ze stopt haar verdriet weg. Maar dan verschijnt de geest van Guusje om Pip te helpen. Eerst vindt Pip het een beetje griezelig, maar al snel raakt ze eraan gewend dat haar zus 'terug' is. Guusje vindt echter dat Pip haar verdriet moet toelaten om het verlies echt te verwerken. Dat betekent: confrontaties aangaan met het verleden, haar beste vriendin Wolke weer accepteren als vriendin zodat ze elkaar kunnen helpen, niet te veel afleiding zoeken. Het wordt tijd dat Pip de waarheid onder ogen ziet...