Recensie: Kathaai RECENSIE

Recensie: Kathaai - Hilde van Malderen

Kathaai van Hilde van Malderen is de debuutroman van de Vlaamse sportverslaggeefster. In amper 200 pagina's vertelt Van Malderen het verhaal van Marie Margolis wiens leven op zijn kop komt te staan na de breuk met haar vriend Lio. Halsoverkop vertrekt ze met invloedrijk mediaman Michael Courtois naar Amsterdam met maar één taak: Lio uit haar hoofd zetten. Wat volgt is de wervelende zoektocht van Marie naar haar geluk, identiteit en seksualiteit, waarbij vele geesten uit het verleden de kop opsteken.

Van Malderen claimt te schrijven zoals ze denkt: direct. Kathaai is geen aaneenschakeling van mooie zinnen en mijmeringen, maar vlotte en vaak rake opmerkingen van een karakter dat geenszins een blad voor de mond lijkt te nemen.

Dit zorgt voor vele humoristische en vaak ook herkenbare passages van een lompe vrouw in een door mannen gedomineerde setting.

'Michael, weet jij waarom er een gaatje zit in het dopje van een balpen?'

Hij schudt van nee.

'Om niet te stikken als je het toevallig zou inslikken. Zo kan er altijd nog lucht door het gaatje. Wist je dat er in Amerika wel tweehonderd mensen per jaar doodgaan door zo'n dopje in te slikken?'

'Dank je, Marie, dat je deze levenswijsheid met mij wilt delen.'

'Graag gedaan, Michael.'

De cover (een vrouwenhand grijpend naar een roze dildo) doet een ietwat vulgair of plat verhaal vermoeden. Maries seksuele ondernemingen zijn echter, hoewel vaak expliciet, ook humoristisch en onderdeel van haar karakterontwikkeling. Daarbij lijkt Van Malderen met deze scenes ergens naartoe te werken, al wordt gaandeweg het verhaal niet helemaal duidelijk waarheen. Het boek is snel en vlot geschreven, maar lijkt verhaaltechnisch gezien eerder te berusten op de reis ernaartoe dan het uiteindelijke plot.

Hoewel Kathaai zich volledig afspeelt vanuit het perspectief van Marie, weet Van Malderen op knappe wijze een bepaald mysterie om haar karakter te laten hangen. Marie lijkt, ondanks haar uitgebreide seksuele escapades, een vrij kinderlijke kijk op dingen te hebben. Daarbij creëert van Malderen, door niet uitvoerig in details te treden, het idee dat er meer is achter de karakters dan op het eerste gezicht het geval lijkt te zijn. Veel hiervan wordt dan ook langzaamaan ontrafeld, maar veel wordt ook overgelaten aan eigen interpretatie.

Van Malderen bewijst dat sportjournalistiek ook een voorportaal naar een veelbelovende schrijverscarrière kan vormen met dit debuut. Haar rake en humoristische beschrijvingen van een jonge vrouw op zoek naar zichzelf, confrontaties met misogyne figuren en de scrupules van het volwassen worden, weet de lezer te boeien en Kathaai in één adem uit te laten lezen.

Recensie: Kathaai - Hilde van Malderen

Kathaai

1  2  3  4  5

Marie Margolis is herstellende van een ingrijpende liefdesbreuk. De man van wie ze dacht dat hij de ware was, heeft haar meedogenloos gedumpt. Op het dieptepunt van deze crisis doet haar baas een oneerbaar voorstel: een weekendje Amsterdam, no strings attached.

Het debuut van Hilde Van Malderen is een eyeopener op verschillende vlakken. Een van de mondigste mediamadammen van Vlaanderen heeft een pen die tegelijk subtiel en trefzeker is. Marie is een personage dat meteen beklijft door haar uiterlijk stoere houding, maar innerlijk kolkende vulkaan vol twijfels. 'Kathaai' is slim en secuur opgebouwd waardoor het verdomd moeilijk is om het verhaal niet in één zittijd te verslinden.