Recensie: Ik fiets door RECENSIE

Recensie: Ik fiets door - Julia Buhring

Ik fiets door... Het inspirerende verhaal van de vrouw die als eerste de wereld rondfietste. Nadat de liefde van haar leven, Hendri, overlijdt gaat het niet goed met Julia. Ze voelt zich lusteloos, leeg en depressief. Keerpunt in haar leven is het moment dat ze een nieuw idee bedenkt: Ze gaat de wereld rond fietsen. Een krankzinnig idee, want eigenlijk heeft ze nog nooit echt gefietst. In Ik fiets door volgen we haar route door Europa, Amerika, Nieuw-Zeeland, Australie en Azie.

In het eerste hoofdstuk maken we kennis met Julia, de hoofdpersoon en tevens auteur van dit verhaal. Een bijzondere vrouw met al een bijzonder leven achter de rug. Ze groeide op in de christelijke sekte Children of God. Haar eerste boek, dat ze samen met zussen schreef, gaat over het leven binnen deze sekte en haar ontsnapping eruit. Een periode uit haar leven waarin ze in Ik fiets door nog vaak op terugpakt. Gelijk wordt duidelijk dat Julia Buhring beschikt over een flink portie doorzettingsvermogen. Ze krijgt met verlies te maken, doordat haar geliefde Hendri overlijdt. Dit stukje in het boek is wat ingewikkeld, want we krijgen hierover als lezer maar weinig informatie. Wat deze relatie precies inhoudt blijft een vraagteken, maar duidelijk is dat het Julia raakt tot in het diepst van haar hart.

Ik fiets door

"De eerste keren dat ik het er met vrienden over had, keken ze me wezenloos aan of begonnen ze ongelovig te lachen. Hoe harder ze lachten, des te vastberadener ik werd. Als een idee zich vastzet in mijn hoofd, blijft het een tijdje sudderen tot het me begint te vervelen of me juist motiveert. Maar zeg tegen mij dat iets onmogelijk is en ik bijt me erin vast. Als iemand zegt dat ik iets niet kan, begint een stemmetje in mijn hoofd met aftellen, zoals bij een raketlancering: Five... four... three... two... one... GO..."

En dus besluit ze om te gaan fietsen. Van een Napolitaanse fietsenhandelaar krijgt ze een fiets en hij regelt voor haar een trainer. En zo groeit dit bizarre idee uit tot een plan! Ze start in Napels en al snel blijkt dat ze op het verkeerde moment start. Ze fietst als het ware 'de verkeerde kant op' en krijgt te maken met altijd aanwezige tegenwind. Julia neemt ons mee op haar reis waar ze te maken krijgt met terror-eksters, regenbogen, lekke banden en andere fietsmankementen, hobbits, bergen, eenzaamheid, haar voedselvergiftiging in India en uiteindelijk... de finish! Na 152 dagen en 26.000 kilometer arriveert ze weer in Napels. Nog altijd is ze enige recordhoudster in het Guinness Book of Records.

Het boek bestaat uit 13 hoofdstukken en 237 pagina's. Het zijn dus allemaal vrij korte hoofdstukken en het boek leest dus lekker vlot door. Doordat je met Julia de wereld over reist, blijft het boek vernieuwend en interessant. Telkens wanneer het verhaal even wat 'inzakt', maken we de oversteek naar een ander land, een ander klimaat en krijgt het verhaal weer een nieuwe impuls. Kracht van dit boek is natuurlijk dat het waargebeurd is. Het is echt, het is rauw en het inspireert. De schrijfstijl van Julia past hier ook mooi bij. Ze is kwetsbaar en open en daardoor leer je haar als lezer echt een beetje kennen. Alhoewel je van tevoren weet dat ze de finish haalt, ga je toch met haar meeleven en voel je een heel klein beetje van die spanning met haar mee.

Onderweg ontmoet ze allerlei mensen en wordt ze ook meer dan eens herenigd met mensen die ze kent via de sekte. Ik fiets door is dan ook een verhaal over doorzettingsvermogen, rouw, passie, overwinning en levenslust, maar het gaat ook over vriendschap, familie en het opdoen van nieuwe ervaringen en het openstaan voor nieuwe mensen en culturen.

Ik fiets door is een aanrader voor eenieder die houdt van fietsen, voor als je houdt van reizen of voor als je wel van een uitdaging houdt!

Recensie: Ik fiets door - Julia Buhring

Ik fiets door

1  2  3  4  5

Na de dood van haar geliefde raakte Juliana Buhring in een depressie. Een gezamenlijke kennis stelde voor ter nagedachtenis een fietstocht door Canada te organiseren. Dat idee ontstak een vonk in Juliana - en acht maanden later begon ze aan een recordpoging om als eerste vrouw de wereld rond te fietsen. 152 dagen en 26.000 kilometer later eindigde ze terug bij de startlijn - en de belevenissen onderweg, de tijd die ze gedwongen was alleen door te brengen, maakten van haar een ander persoon.Juliana Buhring is nog altijd de wereldrecordhouder 'vrouw die in haar eentje de wereld rondfietst', volgens het Guiness Book of World Records.