Recensie: Een weekend aan zee RECENSIE

Recensie: Een weekend aan zee - Elin Hildebrand

Deacon Thorpe heeft een onstuimig leven gehad. Eerst trouwde hij met zijn jeugdvriendinnetje en leidde hij een vrij onschuldig leven. Hij wordt echter snel beroemd als kok op TV waardoor er een nieuwe wereld voor hem open gaat. Deacon heeft zich altijd aangetrokken gevoeld tot luxe en het grote geld, waardoor hij na een aantal jaar voor een nieuwe, rijke vrouw kiest. Met haar houdt hij het best een tijdje uit maar ook zij moet uiteindelijk het veld ruimen voor een jongere versie. Hij heeft drie kinderen bij drie verschillende vrouwen wanneer hij overlijdt. Om zijn as uit te strooien komt iedereen samen in het huis waar Deacon ooit verliefd op is geworden. Een weekend aan zee. En je snapt natuurlijk al dat dit niet geheel gemoedelijk zal verlopen.

Binnen dit verhaal maak je persoonlijk kennis met Laurel, Belinda en Scarlett, de vrouwen. Ook leer je Hayes, Angie en Ellery kennen, de kinderen. Om het allemaal nog wat hectischer te maken komt ook de beste vriend en executeur van Deacon naar het weekend om iedereen in te lichten over de onverwachte financiële problemen van Deacon. Het is knap hoe het Elin Hildebrand lukt om al deze personen een karakterontwikkeling en verhaal te geven. In Een weekend aan zee verbind je je echt met iedereen en alle personages hebben eigenaardigheden waar je om kunt lachen. Dat is best een prestatie voor zoveel mensen binnen een relatief klein boek. Iedereen die het boek leest zal wel een favoriete persoon hebben waar je voor duimt binnen dit intense weekend.

Zelfs voor Deacon, die in het begin een wat fladderende man lijkt die van vrouw naar vrouw vliegt, krijg je sympathie en compassie. Je snapt waarom hij doet wat hij doet en het verlaten van zijn vrouwen wordt niet zo zwart-wit meer in het verdomhoekje geplaatst. Het is verfrissend dat deze roman niet alleen gaat over liefde maar ook gewoon over ergernissen en haat. Over hoe het geweldig romantische moment van 'de ware' ontmoeten wordt gerelativeerd door alle volgende liefdesverhalen te vertellen. Liefde kan weer vergaan en liefde kan ook knap ingewikkeld worden, daar gaat Een weekend aan zee over.

Een minpuntje is het einde van het verhaal, waar het van vernieuwend wat vervalt naar meer zoet. We komen dan toch weer meer in de gebaande paden terecht. Aan de andere kant wordt het boek ook aangeprezen als een 'zomerse feel-good roman' en daar past het dan wel weer goed bij. Door het lezen van het boek voel je je ook echt blij en gelukkig. Zelfs de vrolijke kleuren op de omslag dragen daar aan bij. Doordat het dit luchtige karakter heeft is er niet echt sprake van een diepere boodschap of een inspirerende verhaallijn die je, nadat je het boek uit hebt, met je mee draagt in het dagelijks leven.

Kortom, Een weekend aan zee is een feel-good roman waar je lekker laagdrempelig van kunt genieten.

Een weekend aan zee

1  2  3  4  5

Laurel, Belinda en Scarlett hebben twee dingen gemeen: hun liefde voor Deacon Thorpe, de man met wie ze alle drie getrouwd zijn geweest – en hun haat voor elkaar. De drie hadden ook niet verschillender kunnen zijn: Laurel is Deacons eerste liefde en een schoonheid met een warm hart; Belinda is een Hollywood-diva van het zuiverste water en Scarlett is een zuidelijke schone uit een miljonairsfamilie. De fragiele vrede die deze vrouwen jaren geleden hebben -gesloten kan alleen standhouden als ze niet bij elkaar in de buurt komen.

Maar dan overlijdt Deacon plotseling en zijn laatste wens is dat zijn verschillende gezinnen op Nantucket bijeenkomen om afscheid te nemen. Een weekend lang zijn de beschuldigingen, leugens, drama’s en tranen niet van de lucht. Kunnen de drie vrouwen hun meningsverschillen lang genoeg opzijzetten om het glas te heffen op Deacon en een nieuwe toekomst tegemoet te gaan?