Recensie: Dagboek van een gezonde wijndrinker RECENSIE

Recensie: Dagboek van een gezonde wijndrinker – Harold Hamersma

Harold Hamersma heeft met Dagboek van een gezonde wijndrinker een boek geschreven waarin met name het goede van wijn wordt besproken. In 19 hoofdstukken komen heel veel verschillende wetenschappelijke, medische en journalistieke publicaties voorbij. Dat klinkt heel theoretisch en dat is het soms ook, maar door de luchtige schrijfstijl van Harold Hamersma leest het boek gemakkelijk. Het zijn 19 overzichtelijke hoofdstukken die allemaal voorzien zijn van de nodige humor.

“Tijdens het proeven voor de jaargids (een inspanning die gepaard gaat met inzenden van duizenden flessen door honderden verschillende partijen) ging de bel soms twintig keer per dag. Tevens omdat de dames en heren pakjesbezorgers wisten dat ik in deze periode altijd thuis was en ik zodoende ook mooi de Zalando-zendingen van de buurvrouwen kon aannemen.” Behalve humor, is het boek ook doorspekt met momenten van herkenning.

Duidelijk wordt in Dagboek van een gezonde wijndrinker dat de heer Hamersma een bovengenoemde belangstelling heeft voor wijn. Als wijnschrijver voor NRC Handelsblad en het Parool en als auteur van onder meer de bestsellers  Wijnreis door mijn lichaam en De grote Hamersma, proeft Harold Hamersma er heel wat af. Hij is een echte liefhebber. En dat klinkt in Dagboek van een gezonde wijndrinker ook door. Hij schenkt zich regelmatig een glaasje in.

Ondanks dat Hamersma een luchtige schrijfstijl hanteert, komen er serieuze onderwerpen aan bod, zoals dementie, prostaatproblemen, kanker en obesitas en de tegenstrijdige onderzoeken die op dit gebied zijn gedaan. De ene (buitenlandse) universiteit weet het zeker: drink geen alcohol, het is uit den boze. Een ander onderzoekscentrum komt weer tot een conclusie die hier lijnrecht tegenover staat. Heeft wijn nu wel of niet een positieve uitwerking op onze gezondheid? De waarheid schijnt ergens in het midden te liggen. Maar Hamersma is het er wel over eens, dat met mate (rode) wijn drinken goed is voor de mens.

De verschillende hoofdstukken zijn voorzien van grappige illustraties van Kamagurka, pseudoniem van Luc Charles Zeebroek. Een Belgisch cartoonist, theater- en televisiemaker en allround kunstenaar. Hij staat bekend om zijn absurde cartoons. In Dagboek van een gezonde wijndrinker passen de illustraties perfect bij de humor die Hamersma in ieder hoofdstuk schetst. De lezer zal in ieder hoofdstuk een keer in lachen uitbarsten. Ook als er veel titels van Engelse onderzoeken voorbij komen en je denkt de draad volledig kwijt te zijn, komt Hamersma met een relativerende twist die een glimlach op je lippen tovert. En je schenkt jezelf ook nog eens in en zegt: “Santé!”

Dagboek van een gezonde wijndrinker

1  2  3  4  5

Dagboek van een gezonde wijndrinker