Recensie: The Crown RECENSIE

Recensie: The Crown: the official companion – Robert Lacey

The Crown is met twee seizoenen op Netllix, en met een derde seizoen in de maak, een van de populairste series van dit moment. De serie ging in première op 4 November 2016 en won meerdere Golden Globes en andere prijzen. Wanneer Koning George VI plotseling overlijd, is het de taak aan dochter Elizabeth om op haar 25e de troon te bestijgen. Zij is dan al getrouwd en heeft twee kinderen. In The Crown volgen we Koningin Elizabeth II tijdens haar eerste tien jaren op de troon en zien we Engeland aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Niet alleen de koningin maar ook haar echtgenoot Prins Philip, andere leden van de koninklijke familie, en minister Churchill komen aan bod in deze prachtige historische serie.

In The Crown: The Official Companion - Het ware verhaal achter de succesvolle Netflix-serie lezen we een gedetailleerde beschrijving van niet alleen de serie maar ook van het leven van Koningin Elizabeth. Robert Lacey, koninklijk biograaf en historicus, gaat dieper in op de personages en gebeurtenissen en geeft de lezers hiernaast ook toegang tot achtergrond informatie en verhalen die we nog niet kennen. Met zowel foto's uit de serie als foto's uit het echte leven van de koningin volgen we op een visuele manier de verhaallijn uit het eerste seizoen en krijgen we zo meer inzicht in Elizabeth en in Engeland tijdens en na de oorlog.

Door de hoeveelheid aan historische informatie en feiten leest dit boek soms meer als een naslagwerk en kan het daardoor wat langdradig overkomen. Gelukkig is de chronologische tijdlijn goed te volgen en is het boek opgedeeld in duidelijke hoofdstukken. Alle belangrijke personages worden uitgelicht met extra biografische achtergrondinformatie en informatie over het betreffende personage en de acteur of actrice in de serie. Zo kom je veel meer te weten over bijvoorbeeld personages die in de serie maar kort te zien zijn, maar die wel degelijk een belangrijke rol speelde in de geschiedenis.

Het boek bevat prachtige foto's en illustraties van o.a. Elizabeth en verschillende historische momenten, maar ook fragmenten uit dagboeken en andere bronnen die als inspiratie hebben gediend voor het script. Foto's uit de geschiedenis van Engeland worden naast 'stills' uit de series gelegd, om niet alleen de gelijkenis maar bovenal ook de verschillen te laten zien. Doordat niet alleen de geschiedenis wordt behandeld maar er ook paralellen worden gelegd met de serie is het boek interessant voor meer dan alleen de kijkers. Lacey vertelt hoe bepaalde momenten uit het leven van de koningin verschilden t.o.v. die uit de serie en gaat nog dieper in op wat we gezien hebben.

Voor iedereen die zich wil verdiepen in de geschiedenis van Engeland of Elizabeth II, maar vooral voor alle fans van de fantastische serie The Crown, is 'The Crown: The Official Companion' zeker een aanrader! Het is wel aan te raden het boek te lezen ná het zien van de serie, om enige spoilers te voorkomen. Een heerlijke manier om meer te weten te komen over je favoriete personages, de geschiedenis van Engeland, en om je voor te bereiden op de komende seizoenen!

The Crown

1  2  3  4  5

Het officiële verhaal achter de succesvolle Netflix-serie

Prinses Elizabeth had nooit verwacht dat haar vader zo plotseling zou overlijden en haar zo jong achter zou laten om de troon op te volgen. Op haar vijfentwintigste was ze koningin, hoofd van de koninklijke familie, moeder en echtgenote. Terwijl het stof van de Tweede Wereldoorlog langzaam neerdaalt in het land, staan de jonge koningin en de ervaren, maar oude Winston Churchill voor grote uitdagingen. Bovendien heeft Elizabeth achter de deuren van het paleis haar eigen beproevingen. Ze moet zich niet alleen bewijzen naar een volk en een regering, maar ook haar eigen moeder en oom moeten worden over­tuigd van hun ongelijk. Haar flamboyante zus prinses Margaret zorgt voor een groot (liefdes)schandaal en ook komen haar eigen huwelijk en moederschap onder druk te staan.

The Crown is het verhaal van de jonge jaren van Elizabeth II en hoe zij al haar kracht en elk beetje Britse beheerstheid moet gebruiken om de crises het hoofd te bieden, zowel privé als als het hoofd van een institutie. Het boek gaat nog dieper en verder dan de serie, en geeft een schitterend historisch beeld van Elizabeth, Churchill en het Engeland van vlak na de oorlog.