Recensie: De poppenmaker van Krakau RECENSIE

Recensie: De poppenmaker van Krakau - R.M. Romero

In het Land van de Poppen heerst een vreselijke oorlog. Terwijl Karolina naar een oplossing zoekt belandt zij in het atelier van een poppenmaker in Krakau. Het blijkt dat deze poppenmaker magie kan gebruiken om poppen of tekeningen tot leven te brengen! Karolina brengt weer kleur in zijn leven en besluit vriendschap te sluiten met een Joodse man en zijn dochter. Maar dan bereikt de Tweede Wereldoorlog Krakau en verandert hun leven drastisch. Maar wat kunnen ze eraan doen?

De poppenmaker van Krakau is een goed boek om kinderen met de tweede wereldoorlog kennis te laten maken. R.M. Romero weet de oorlog namelijk op een uitzonderlijke manier in het verhaal van De poppenmaker van Krakau te verwerken. Aan het begin van het verhaal is de oorlog nog ver weg en dan is er nog niks aan de hand, maar zodra de oorlog Krakau bereikt merk je dat mensen zich anders gaan gedragen. Joodse vrienden zijn opeens geen vrienden meer en worden anders behandeld. Maar waarom? De pop Karolina en de poppenmaker laten de lezer hierover nadenken.

Maar de oorlog in Krakau is niet de enige in dit verhaal. Ook in het Land van de Poppen heerst er een vreselijke oorlog. De ratten hebben het land overgenomen en de poppen zijn hun slaven. Dit verhaal doet een beetje denken aan De Notenkraker van E.T.A. Hoffmann en de schrijfster verwijst hier zelfs naar! Door de afwisseling van de twee oorlogen krijgt het verhaal een bepaalde diepgang en wordt het in zijn geheel magisch!

"Ik heb altijd gevonden dat Karolina net een magisch peronage uit een boek van E.T.A. Hoffmann was." - p. 67

Aan het begin van elk hoofdstuk staat een prachtige illustratie die de kern van dat hoofdstuk weergeeft, het is echt prachtig en maakt het verhaal nog net iets magischer dan dat het al is. R.M. Romero heeft een prachtige en sprookjesachtige schrijfstijl. Het leest makkelijk weg, maar hier en daar is het verhaal wel een beetje langdraderig waardoor je het toch iets vaker (en sneller) aan de kant legt.

De boodschap van het boek is eigenlijk dat je gewoon jezelf moet blijven en niet blindelings moet geloven wat anderen zeggen. Blijf trouw aan jezelf dan bereik je het meeste in dit leven! Een prachtige boodschap die lang nadat het verhaal is afgelopen nog blijft hangen bij de lezer. De poppenmaker van Krakau is echt een boek die je aan het nadenken zet!

De poppenmaker van Krakau is een prachtig debuut van R.M. Romero! Het verhaal is een mooie mix tussen een sprookje en de werkelijkheid. Een origineel verhaal die de lezer zeker laat nadenken over wat er in de Tweede Wereldoorlog is gebeurd. En waarbij je zeker wel een paar traantjes wegpinkt, want een oorlog is gruwelijk en dat laat R.M. Romero in De poppenmaker van Krakau duidelijk naar voren komen!

De poppenmaker van Krakau

1  2  3  4  5

In het land van de poppen is er magie. In het land van de mensen is er oorlog. Overal is er pijn. Maar samen is er hoop.
    Karolina, een levende pop, belandt in het atelier van een poppenmaker, een man met een bijzondere gave en een tragisch verleden. De teruggetrokken poppenmaker kan eerst nauwelijks geloven dat hij een pop heeft die kan praten, maar al gauw raakt hij onder de indruk van Karolina's lef en grootmoedigheid. Hij leeft helemaal op en sluit vriendschap met een Joodse vioolspeler en zijn dochter. Als de nazi's Polen binnenvallen, komt er echter een einde aan hun prille geluk. Karolina en de poppenmaker beseffen dat hun vrienden niet meer veilig zijn in Krakau en besluiten hen te helpen, zelfs als ze daarmee hun eigen leven in gevaar brengen.