Recensie: Tom Groot 12 - Familie, vrienden en harige wezens RECENSIE

Recensie: Tom Groot 12 - Familie, vrienden en harige wezens

"Mijn schoolproject: Familie, vrienden en harige wezens" is alweer het twaalfde boek dat Liz Pichon schreef over Tom Groot en deel dertien is ook al onderweg. De cover van het boek is lekker kleurrijk en gezellig druk, wat dus een precieze samenvatting weergeeft van wat je aan de binnenkant zult gaan vinden. Het verhaal gaat over Tom die een schoolproject moet gaan maken. Er komt van alles voorbij, van het verzinnen van het onderwerp tot het uitwerken van het geheel, vragen bedenken, interviews afnemen en natuurlijk krijg je aan het einde van het verhaal het complete uitgewerkte schoolproject te zien en te lezen.

Als je al eerder een boek van de Tom Groot serie gelezen hebt, weet je wel ongeveer wat je kunt gaan verwachten. Als dit de aller eerste keer is dat je iets leest van Tom Groot, dan denk je in het begin wel even, wauw, wat een extreem drukke maar gezellige bende. Het complete boek staat vol met doedels, (strip)tekeningen, tekstballonnen, zelfportretten, knutselwerkjes, plaksels, mooie en sierlijke lettertypes en nog veel meer. Je kijkt echt je ogen uit!

Tom Groot is een snel afgeleid jongetje met een rijke fantasie en hij is erg goed in het overdenken van ALLES! Hij verzint en bedenkt allerlei dingen rondom het schoolproject en eigenlijk rondom alles wat er in zijn leven gebeurd of voorbij komt. Van haren van de hond die op zijn shirt terecht komen, waar hij dan harige wezens van weet te knutselen tot een leerkracht die (zogenaamd) zijn gedachten kan lezen. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het overkomt Tom. De schrijfster Liz Pichon heeft Tom echt neergezet als een ontzettend grappig en vriendelijk jongetje, waar een hoop kinderen zichzelf wel in kunnen vinden of mee kunnen identificeren. Als voorbeeld: Tom moet een stamboom toevoegen in zijn schoolproject, maar Tom ziet dan zijn familie voor zich als echte bomen. Daarbij krijg je dan allerlei familieleden te zien die getekend zijn als boom, dus het wordt ook meteen erg beeldend gemaakt, hilarisch!

Wat erg fijn is aan dit Tom Groot boek is, dat niet alles achter elkaar gelezen hoeft te worden. Kinderen kunnen elke keer een stukje lezen en het makkelijk ook weer wegleggen om het later weer op te pakken. De doedels kunnen misschien wel iets afleiden, maar daarin tegen maakt dat het juist wel weer leuk omdat je naast het lezen ook genoeg te kijken hebt. Zeer geschikt dus voor kinderen die juist iets minder graag lezen.

Tijdens het lezen van "Mijn schoolproject: Familie, vrienden en harige wezens" komen er genoeg leuke woordgrapjes voorbij, interessante feitjes over echt van alles, maar ook subtiele leerzame dingetjes. Zoals bijvoorbeeld: moeilijke woorden die genoemd worden, waarvan ze vervolgens de betekenis uitleggen. Hier en daar springt het verhaal wel wat van de hak op de tak, maar zo is de belevingswereld van kinderen vaak ook, dus dat is juist voor hun erg herkenbaar.

Liz Pichon heeft een hele vlotte, erg drukke, beeldende maar toch fijne schrijfstijl, je vliegt echt door de pagina's heen. Door al haar leuke tekeningen komt het verhaal echt helemaal tot leven. Nadat je eenmaal een Tom Groot boek gelezen hebt, wil je er absoluut meer lezen. De boeken zijn echt aanstekelijk leuk, verslavend! Op naar het volgende deel, nummer dertien in deze serie met de titel: "Tom Groot 13 Episch avontuur (echt wel!)".

Tom Groot 12 - Familie, vrienden en harige wezens

1  2  3  4  5

Het schooljaar is in volle gang en de hele klas zwoegt op een opdracht van meneer Fullerman: het maken van een familiestamboom. Tom leert van alles over de familie Groot (bijvoorbeeld: zijn ouders leerden elkaar kennen dankzij een stuk taart!), over zijn vrienden en niet te vergeten over de harige wezens die in dit boek rondkruipen...

Tom Groot is een waanzinnig populaire serie kinderboeken in de stijl van Het leven van een loser: een dagboek met de grappigste avonturen, geïllustreerd met lollige tekeningetjes. Tom is een dagdromer, een groot striptekenaar en een meester in het verzinnen van smoesjes.