Recensie: Schroot RECENSIE

Recensie: Schroot - Danny de Vos

Het gaat niet zo goed met het bedrijf waar de vader van Rico werkt. Het autosloopbedrijf ging failliet en daarmee is niet alleen het grote inkomen van de familie verdwenen, maar ook de coole schuilplek die Rico en zijn broer deelden. Wanneer Rico zijn laatste keren op het autokerkhof uitzit, komt hij in contact met Cath, een Urbex. Een Urbex is een Urban Explorer en Cath legt alles vast op haar vlog waar ze elke dag naartoe gaat. Cath is gecharmeerd van het autokerkhof en samen gaan ze op avontuur, tot blijkt dat er zich veel meer afspeelt op het autokerkhof dan dat ze dachten.

Danny de Vos, ook wel bekend van de boeken Toegang Geweigerd en Vossenstreken, wilde met Schroot een stoere jeugdroman schrijven voor zowel jongens als meisjes. Dit dunne boek van ongeveer 160 bladzijden richt zich op kinderen rond de 10 jaar. Al snel blijkt dat dat een beetje verwarring schept in het boek. Het is een kinderboek, maar het is niet als een kinderboek geschreven. Op sommige momenten is het taalgebruik te volwassen voor kinderen en ook komt er vaker grof taalgebruik in het boek voor, wat ook niet erg verantwoord lijkt voor een jeugdboek. Een kind van 10 zal waarschijnlijk moeite hebben met de woordkeuze in dit boek.

Het verhaal is spannend en het plot is kinderlijk, maar interessant opgebouwd. Het verhaal wordt geschreven vanuit Rico’s perspectief en dat maakt dat het makkelijk is om erin te stappen. Het verhaal komt gelukkig snel op gang en het boek is ook zo uit, als je er even voor gaat zitten. Het nadeel van de weinig bladzijden, is dat de personages vrij oppervlakkig blijven. We leren een aantal personages kennen, maar we komen niet veel over ze te weten. Zelfs de hoofdpersonages zijn niet goed uitgewerkt, waardoor er met het boek niet die diepere laag bereikt wordt die wel goed had gepast in het verhaal.

Schroot is wat dat betreft een boek met gemixte gevoelens. Aan de ene kant is Schroot een spannend en makkelijk jeugdboek, maar aan de andere kant past het taalgebruik niet bij de doelgroep en zit er weinig diepgang in het verhaal verwerkt. Dat blijft jammer, omdat het boek zich leende voor zo veel meer dan dit. Op dit moment is het lastig om een doelgroep voor het verhaal te vinden, door het verschil in taalgebruik en plot, maar ook doordat het niet elk kind zal aanspreken. Het is zeker een stoere jeugdroman, voor jongens én meisjes, maar het boek nodigt op de één of andere manier niet uit tot oppakken en verder lezen. Zonde, want het had veel meer kunnen zijn. Geen slecht boek, maar ook niet meteen een aanrader.

Recensie: Schroot - Danny de Vos

Schroot

1  2  3  4  5

Stoere jeugdroman voor jongens en meiden.

De autosloperij waar Rico's vader werkt gaat failliet. Rico mag nu niet meer op het autokerkhof komen, waar hij altijd avonturen beleefde met zijn oudere broer. Die is nu volop aan het puberen, dus heeft meer aandacht voor andere dingen. Gelukkig ontmoet Rico Cath, urban explorer, ze maakt vlogs vanaf verboden plaatsen in de stad. Samen ontdekken ze dat het terrein niet alleen wordt bezet door autowrakken…