Recensie: Gesprekken met vrienden RECENSIE

Recensie: Gesprekken met vrienden - Sally Rooney

In Gesprekken met vrienden gaat het over het (liefdes)leven van Frances. Samen met haar beste vriendin Bobbi sluit ze nieuwe vriendschappen – waaronder een vriendschap met een getrouwd stel. Dit is een lastige situatie, omdat Bobbi op de vrouw valt, en Frances zelf op de man! Onzeker over haar gevoelens en wat ze moet doen, volg je de gedachten en emoties van Frances.

In dit aangrijpende debuut van Sally Rooney leer je Frances kennen. Ze is niet goed in de omgang met mensen, weet vaak niet goed wat ze moet zeggen. Omdat Gesprekken met vrienden vanuit de eerste persoon geschreven is, lees je de gedachten van Frances. Ze vindt het moeilijk om mee te doen in bepaalde gesprekken, terwijl haar vriendin Bobbi daar geen enkele moeite mee heeft. Op dat soort momenten observeert Frances haar, en vraagt ze zich af wat Bobbi heeft, dat zij niet heeft. Dit is waarschijnlijk voor iedereen weleens het geval, daardoor is het heel herkenbaar. Dit is de reden waardoor je je goed kunt verplaatsen in Frances.

Er zijn geen aanhalingstekens gebruikt in dit boek. Dat is heel vervelend met lezen, omdat er soms twee mensen praten in één zin, waardoor je nog eens goed moet lezen om te kijken wat er gezegd is – en door wie. Omdat je ook de gedachten van Frances volgt, kan het verwarrend zijn. Soms worden dingen niet hardop gezegd, al lijkt dat wel zo. Dit went echter wel na een poosje, maar het blijft af en toe een kwestie van twee keer lezen.

Gesprekken met vrienden is onvoorspelbaar. Je weet nooit welke kant het verhaal op gaat. Frances' emoties zijn wisselend. Vaak weet ze niet wat ze met zichzelf aan moet. Ook houdt ze dingen voor zich, die ze niet met anderen wilt delen. Hierdoor wordt ze een personage dat zowel afgesloten is voor haar vrienden, maar voor ons als lezers goed te begrijpen.

De titel van het boek is duidelijk te verklaren. Als de vrienden van Frances bij elkaar komen, praten ze veel. Meestal over morele kwesties, zoals feminisme en homofobie.

Frances schrijft poëzie, wat ze samen met Bobbi voordraagt. Vaak wordt aangegeven dat ze aan het schrijven is, maar je leest nooit iets van haar. Dat is jammer, omdat je toch benieuwd bent wat Frances schrijft.

Voor een debuut, is het een goed boek van Sally Rooney. De gevoelens van de andere personages zouden wat uitgediept kunnen worden, maar het belangrijkste zijn de emoties van Frances – en die worden duidelijk omschreven.

Al met al is Gesprekken met vrienden een aanrader om tussen de boeken door te lezen. Vermakelijk en gevuld met onderkoelde humor – Sally Rooney verwerkt een hoop aspecten voor een goed verhaal in het boek!

Gesprekken met vrienden

Sally Rooney

30 oktober 2017

ISBN 9789026336935
    Uitgever Ambo|Anthos
    301 pagina's

Ambo|Anthos

1  2  3  4  5

'Gesprekken met vrienden' van Sally Rooney is een moderne roman over de lusten en lasten van de jeugd. Rooney schrijft in een heldere stijl en met onderkoelde humor. 'Gesprekken met vrienden' is Rooneys debuutroman, die door 'The Guardian' als een van de belangrijkste debuten van 2017 is uitgeroepen. Een meesterwerk.

Frances is 21 jaar oud, koel en observerend. Ze studeert en doet samen met haar beste vriendin Bobbi aan poetryslams in Dublin, waar ze gespot worden door journalist Melissa. Frances raakt tegen wil en dank onder de indruk van haar en haar echtgenoot Nick, die nooit echt is doorgebroken als acteur. Wat aan het begin een onschuldige flirt lijkt, groeit al snel uit tot een vreemd soort intimiteit. Frances probeert haar leven geordend te houden, maar haar relaties ontsnappen steeds meer aan haar greep. Dan probeert ze iets radicaals: van moment tot moment leven.

Rooney wordt gezien als de nieuwe Bret Easton Ellis, J.D. Salinger en Sylvia Plath.