Recensie: Strikken RECENSIE

Recensie: Strikken - Domenico Starnone

Vanda en Aldo hebben een goed huwelijk of dat is toch wat Vanda zichzelf twaalf jaar lang heeft voorgehouden. Wanneer Aldo dan aanpapt met een jong meisje en haar alleen laat met hun twee kinderen weet ze zich met haar gevoelens geen blijf.

Strikken van Domenico Starnone begint met een relatief lang voorwoord (16 pagina's) voorzien door Jhumpa Lahiri. Daarin wordt de loftrompet gestoken voor de schrijver. Dit is echter overbodig, gezien je als lezer helemaal zelf tot die conclusie kunt komen. Op het eerste zicht lijkt het verhaal immers gewoontjes, bijna banaal zelfs. Dat verandert van zodra je begint met lezen.

De toon die Vanda zet in de eerste brieven naar Aldo laat geen twijfel over haar gevoelens bestaan en voelt erg authentiek. Je rijdt mee op haar achtbaan van emoties terwijl je tegelijkertijd een goed beeld krijgt van hoe de relatie moet zijn geweest.

Na boek I volgt boek II met daarin de hedendaagse Aldo aan het woord. In het eerste hoofdstuk gaat het over hun leven in het nu waarin hun verhouding tot elkaar op een subtiele manier aan bod komt. Het tweede hoofdstuk laat zijn kant van het verhaal uit het verleden zien en in het derde hoofdstuk zit de lezer terug in het heden. De ontknoping van hun relatie die dan volgt, is uitermate bevredigend. Op dit punt had het verhaal perfect mogen eindigen, maar er volgt nog een boek III waarin de kinderen van het koppel aan bod komen. Deze toevoeging maakt dat het verhaal werkelijk een ideaal einde kent.

Strikken van Domenico Starnone is zo geloofwaardig en authentiek geschreven dat het alleen al om die reden een uitstekende recensie verdient. Nergens hoeft de schrijver expliciet zaken te benoemen, hij verstaat de kunst van het schrijven zo goed dat de lezer dit allemaal zelf kan oppikken. De aanleiding om het verleden opnieuw op te rakelen, is interessant en kent een verrassende en amusante ontknoping. Het maakt wat een banaal verhaallijntje had kunnen zijn, tot een boeiend, authentiek en erg geloofwaardig boek waar werkelijk elk verhaalelement zeer bewust is gekozen. Strikken is zeker het lezen waard.

Recensie: Strikken - Domenico Starnone

Strikken

Domenico Starnone

18 september 2017

ISBN 9789025451714
    Uitgever Atlas
    176 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Vanda en Aldo zijn jong getrouwd maar na twaalf jaar huwelijk – jaren waarin de seksuele revolutie ook Italië bereikte – is Aldo toe aan iets anders. Vandaar dat hij nu in Rome zit, verliefd op de vluchtige charme van een jong, onbekend meisje met wie alle dagen vrolijk zijn, terwijl zij met hun twee kinderen in Napels achterblijft, razend, en met onbeantwoorde vragen. Strikken is een zinderende, woedende roman, het verhaal van een vlucht, van een terugkeer en van de onzichtbare banden die ons voorgoed aan elkaar ketenen.