Recensie: Veilig zwanger RECENSIE

Recensie: Veilig zwanger - Beatrijs Smulders

Zwangere vrouwen worden gebombardeerd met informatie, gaande van oma's wijsheden tot de meest hallucinante theorieën hoe alles wel en niet moet. In dit oerwoud is het niet altijd eenvoudig om betrouwbare raad te onderscheiden van absolute onzin.

Met het handboek Veilig zwanger, het complete handboek voor de zwangerschap wilt schrijfster Beatrijs Smulders weerwerk bieden. Als verloskundige kiest zij ervoor om informatie gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek aan te reiken. Het leeuwendeel van het boek gaat op aan de gezonde zwangerschap met aandacht voor het droge biologische gedeelte ervan, maar even goed het dagdagelijkse leven van een zwangere. Denk daarbij aan beweging, voeding, slaap... Daarnaast komt ook de praktische, administratieve kant van de zwangerschap aan bod wat betreffend zwangerschapsverlof en de werksituatie. Belangrijk hierbij is dat dit deel van het boek enkel kan dienen voor Nederlandse dames daar de wetgeving in België anders is.

Oudere moeders, moeders van een meerling of moeders die niet op de natuurlijke manier zijn zwanger geraakt vinden in de respectievelijke hoofdstukken bijkomende informatie. In het laatste deel van het boek zijn mogelijke complicaties en moeilijkheden opgenomen. De schrijfster benadrukt echter meermaals het advies om vooral van de zwangerschap te genieten, te luisteren naar je lichaam en veel als normaal te beschouwen. Doorheen het hele boek vind je eveneens gouden tips terug die bepaalde kwalen kunnen verlichten. Extraatje is de zwangerschapsschijf, een stevige draaicirkel waarop je verschillende momenten in de zwangerschap kan volgen. Hierbij is het belangrijk om steeds in het achterhoofd te houden dat deze schijf zich baseert op standaardcijfers om op die manier een modelvoorspelling te doen van zaken als de bevallingsdatum en dergelijke.

Veilig zwanger, het complete handboek voor de zwangerschap van Beatrijs Smulders is een uit de kluiten gewassen naslagwerk waarin zo goed als elk aspect van zwanger zijn is opgenomen. Dankzij de afwisseling van wetenschappelijke informatie en echte ervaringen is er een goede balans. De handige inhoudsopgave laat je toe om snel en gemakkelijk informatie op te zoeken. Van dezelfde auteur is ook Veilig bevallen beschikbaar. Dit onderdeel van de zwangerschap wordt immers maar kort aangestipt in dit boek. Veilig zwanger is zeker 4 hartjes waard.

Veilig zwanger

1  2  3  4  5

Veilig zwanger van Beatrijs Smulders is hét handboek dat elke zwangere vrouw gelezen moet hebben en een echte klassieker over zwangerschap! Met de laatste wetenschappelijke inzichten over zwangerschap vertaald naar het dagelijks leven, gouden tips, ervaringsverhalen en praktische informatie is dit boek onmisbaar voor elke zwangere. Verplicht leesvoer voor alle aanstaande moeders (en vaders).