Recensie: Hazelwoud RECENSIE

Recensie: Hazelwoud - Melissa Albert

Melissa Albert "Hazelwoud" is een mysterieus, meeslepend boek, dat de lezer meeneemt naar een totaal unieke wereld, waar je je geest voor open moet zetten. Een boek dat je beslist niet zomaar weg kunt leggen!

De zeventienjarige Alice is het grootste deel van haar leven samen met haar moeder op de vlucht geweest voor het ongeluk dat hen achtervolgt. Maar wanneer Alice' oma, schrijfster van een duister sprookjesboek, op haar landgoed het Hazelwoud overlijdt, lijkt het ongeluk hen in te halen: Alice' moeder wordt ontvoerd door een man die zegt dat hij uit het Achterland komt - de dreigende bovennatuurlijke wereld uit haar oma's verhalen. Alice' enige aanwijzing is het bericht dat haar moeder voor haar achterlaat:'blijf weg uit Hazelwoud'.

Alice's moeder Ella is ooit weggelopen van het landgoed van haar moeder socialite Althea Proserpine. Althea is een vrouw die ooit één duister sprookjesboek "Sprookjes uit het Achterland" heeft geschreven. Het boek werd een bestseller en op die roem heeft ze haar verdere leven geteerd. Het gekke is echter dat er van het boek geen enkel exemplaar meer te krijgen is en Alice heeft het boek nooit mogen lezen. En dat terwijl Alice herinneringen tijdens het eeuwigdurende zwerversbestaan dat haar moeder Ella haar oplegt, eigenlijk samenvallen met boeken die ze gedurende het rondreizen leest. Als moeder Ella een brief krijgt, die haar vertelt dat haar moeder Althea overleden is, komt er een einde aan het zwerversbestaan. Ella gaat samenwonen met een man en Alice krijgt zowaar een soort familie een vaste school en een paar vrienden, waaronder toneelklas maatje Ellery. Echter Alice hele voorzichtig opgebouwde wereldje stort in als er een inval komt in de woning van haar stiefvader en Ella ontvoerd wordt door een man die zegt dat hij uit het Achterland komt. Alice moet teruggeven wat er gestolen is. Ze snapt er helemaal niets meer van, maar 'Achterland' is verbonden met oma Althea en het landgoed Hazelwoud en Alice is ervan overtuigd dat ze daar haar moeder zal terugvinden. Samen met Ellery, die geobsedeerd blijkt te zijn van "Sprookjes uit het Achterland" gaat ze op onderzoek uit, om al gauw te belanden in een volkomen absurde, griezelige, mysterieuze parallelwereld van verhalen.

Melissa Albert "Hazelwoud'' is een verhaal als geen ander. Het is eigenlijk een verhaal over de kracht en macht van 'verhalen'. Een boek over boeken. Door heel het boek heen zijn er namelijk verwijzingen naar andere schrijvers en boeken. Alice herinneringen zijn ook gekoppeld aan boeken. In New York las ze een bepaald boek en toen gebeurde er dat en dat. In Boston las ze een ander boek en waren zij en haar moeder in die en die situatie. Alice geheugen is als een oude cassetterecorder. Het cassettebandje neemt iets op, maar bij elke nieuwe opname wordt de oude gewist. Boeken en verhalen zijn daardoor voor haar de enige aanknopingspunten om bepaalde gebeurtenissen terug te halen.

Toen ik eraan begon, dacht ik in een magisch fantasie boek over sprookjes te belanden, maar daar lijkt het niet eens op. Melissa Albert "Hazelwoud" is een boek over een queeste. Het is een verhaal over de zoektocht van een meisje naar haar leven. Wie is ze? Wat is ze? Waar komt ze vandaan? Een soort 'Alice in Wonderland' ook, maar dan duidelijk de horror-versie ervan! Alice komt uiteindelijk alleen in een soort sprookjeswereld vol onwerkelijke, maar zeer gevaarlijke en dodelijke, figuren. Ze zal moeten overleven op een wel hele speciale manier. Het boek is niet voor teerhartigen. Er komen best rauwe stukjes in voor. Een beetje 'Hungergames' en 'Mazerunner' achtig. De personages zijn beslist vreemd en je kunt je er dan ook niet aan relateren. Maar juist die vreemde complexe personages wekken je nieuwsgierigheid op en je blijft verder lezen om meer duidelijkheid erover te krijgen.

Melissa Albert heeft een hele fijne schrijfstijl. Haar taalgebruik is heel modern, met een tikje cynisch toontje, maar daardoor is het juist vlot en eigentijds. Het verhaal is lekker soepel geschreven. Geen vertragende uitleg of lange terugblikken. Neen, lees maar door als je iets niet direct snapt, het wordt je al gauw duidelijk. En zo niet, dan is het helemaal niet storend, het verhoogt dan de spanning en draagt bij tot het mysterie. Op het eind vallen alle puzzelstukjes, of moet ik zeggen: verhaaldelen, op hun plekje. Alice komt achter de oorzaak van al haar ongeluk en vindt haar plaatsje in de wereld, maar wel tegen een prijs...

Al met al vind ik Melissa Albert "Hazelwoud" een verrassend boek. Heel anders dan gedacht toen ik eraan begon. Maar zo pakkend en meeslepend, dat ik het boek echt in één dag uitgelezen heb, omdat ik het niet weg kon leggen. Om al de bovengenoemde redenen kan ik het boek dan ook zondermeer 5 hartjes geven en beslist aan iedereen aanraden die voor boeken gaat die anders dan anderen zijn. Of die geïnteresseerd is in een super spannend intrigerend verhaal!

Recensie: Hazelwoud - Melissa Albert

Hazelwoud

1  2  3  4  5

De zeventienjarige Alice heeft het grootste deel van haar leven samen met haar moeder reizend doorgebracht om het ongeluk voor te blijven. Wanneer haar oma, auteur van een duister sprookjesboek, op haar landgoed het Hazelwoud overlijdt en haar moeder wordt ontvoerd door een figuur die zegt dat hij uit Hinterland - de wereld van haar oma's verhalen -komt, zit er maar één ding op: ze moet hulp vragen aan super-Hinterland-fan Ellery Finch en afreizen naar het Hazelwoud. Zal ze er daar achter komen hoe háár verhaal begon?