Recensie: De gordiaanse kloof RECENSIE

Recensie: De Gordiaanse kloof - Manon Spierenberg

De Gordiaanse kloof is het 2de deel van de Out There serie van Manon Spierenburg. Out There is een dimensie waar iedereen terecht komt, die is overleden in hun eigen dimensie. Je kunt Out There alleen verlaten en terug keren naar je eigen dimensie met je persoonlijke sleutel. In de Gordiaanse Kloof gaat de zoektocht naar de sleutel verder.

Olivia reist samen met de 3 overgebleven leden van het gezelschap door de Gordiaanse Kloof op zoek naar de Bron van Herelingh. In de hoop daar antwoorden te krijgen over hoe ze hun sleutel kunnen vinden. Onderweg belanden ze in verschillende spannende situaties en krijgen ze van alles voor hun kiezen. Ondertussen doet Willem er alles aan om zijn tweelingbroer Jan terug te krijgen en zorgt Mevrouw van Dam nog steeds voor de nodige humor met haar lange monologen. Ook leren we hoe het met Bon Jon gaat nadat die in het eerste deel zijn persoonlijke sleutel heeft gevonden en door de exit ging.

In De Gordiaanse Kloof lijken de personages volwassener en leren we ze nog beter kennen vooral Olivia. Ze krijgt steeds meer herinneringen terug, herinneringen die je nieuwsgierig maken. Er is 1 vraag die door je hoofd blijft spoken. Wat is toch Olivia's achtergrondverhaal? Manon Spierenburg weet je met de kleine beetjes informatie die ze geeft je op het puntje van je stoel te houden.

Met de dimensie Out There heeft Manon Spierenburg echt een origineel en mysterieuze fantasiewereld neergezet waar alles kan, vreemde wezens, vissenregen en een reus op een neushoorn. Echt niks is te gek en dat maakt het verhaal zo uniek en onvoorspelbaar. In het boek zitten ook meerdere verwijzingen naar andere verhalen en films, zoals bijvoorbeeld Alice in wonderland. Deze verwijzingen zijn een hele leuke toevoeging in het verhaal.

De Gordiaanse Kloof is een ijzersterk vervolg en ik kan onder andere door het einde echt niet wachten op het volgende deel. Het boek is origineel vol spanning en avontuur met de nodige humor. (de ideale combinatie!) Ik kon het boek daardoor moeilijk weg leggen en heb dan ook vaak 's avonds tot in de late uurtjes doorgelezen. Als je nog niet ben begonnen aan deze serie raad ik zeker aan dit te gaan doen. Het is een serie die je gelezen moet hebben!

Out there 2 - De Gordiaanse kloof

1  2  3  4  5

De 12-jarige Olivia is met vijf anderen in Out There beland, een dimensie waar je na de dood terecht kunt komen. De enige mogelijkheid om Out There te verlaten is via de Exit, die alleen te openen is met je persoonlijke kristallen sleutel. Na de verdwijning van twee leden van het gezelschap trekt de rest verder. Ze proberen de geheimen van Out There te ontrafelen, maar elk antwoord dat ze vinden lijkt vooral meer vragen op te roepen. Zijn ze voor altijd gevangen of kunnen ze ontsnappen aan deze nieuwe, beangstigende en bizarre wereld?