Recensie: De wereld vergeten RECENSIE

Recensie: De wereld vergeten - María Dueñas

Als haar man haar verlaat voor een jongere vrouw, verlaat Blanca Perea hals over kop Spanje. Ze neemt een tijdelijke opdracht aan op een kleine universiteit in Californië, waar ze wordt belast met het ordenen van de nalatenschap van professor Andrés Fontana. Een prettig geestdodend klusje, denkt Blanca. Maar ongewild raakt ze betrokken bij de concurrentiestrijd tussen Luis Zárate, het sectiehoofd van haar afdeling, en Daniel Carter, een oud-student van Fontana. Als beide mannen vervolgens ook meer en meer persoonlijk in haar geïnteresseerd raken, wordt het voor Blanca steeds noodzakelijker, maar ook lastiger, om met haar eigen verleden in het reine te komen.

De wereld vergeten is het tweede boek van de Spaanse schrijver María Dueñas. In 2012 verscheen van haar hand Het geluid van de nacht, een meeslepende historische roman die miljoenen lezers bereikte. Ook nu duikt Dueñas in de geschiedenis van Spanje, al doet ze dat deze keer vanuit een verhaal dat zich afspeelt in het meer recente verleden.

De wereld vergeten zit knap in elkaar. De flashbacks die Dueñas in haar verhaal verwerkt, lopen keurig gelijk op met het uitzoekwerk dat Blanca doet. Zo maakt de lezer samen met de onderzoekster eerst kennis met de jeugd van Andrés Fontana in Spanje. Vervolgens ontmoet Blanca Daniel Carter, waarop een verslag volgt van de reis die hij tijdens zijn studietijd maakte naar Fontana's geboorteland. Als Blanca zich tot slot verdiept in het laatste onderzoek van de professor, leert ook de lezer meer over de geschiedenis van Spaanse missieposten in Californië.

Met dit boek laat Dueñas opnieuw zien dat ze een ster is in het vertellen van historische verhalen. Zowel het arme Spanje van vóór de burgeroorlog als het verscheurde land ná die verwoestende strijd komen in De wereld vergeten geloofwaardig tot leven. Daarnaast neemt de schrijver haar lezer stevig aan de hand door de meer onbekende geschiedenis van de Spaanse missieposten. Maar ze is duidelijk ook vertrouwd met de hedendaagse academische wereld, waar haar hoofdpersonen hun strijd uitvechten. Niet zo vreemd ook, als je weet dat Dueñas als hoogleraar werkte aan verschillende universiteiten.

Tegelijkertijd is die academische wereld wel heel overheersend. De wereld vergeten is daarmee een stuk taaier dan Het geluid van de nacht. Er wordt veel aandacht besteed aan onderzoeksmethodologie en ook het werkveld van taalkundige Blanca (en van de schrijver zelf) komt regelmatig tot in detail voorbij. Hierdoor dwaalt Dueñas soms wat teveel af van de verhaallijn. Ook zitten er iets te veel verschillende geschiedenislijnen in de flashbacks. Allemaal zijn ze even interessant en iedere verhaal verdient meer aandacht dan er in dit boek aan wordt besteed.

Dat maakt De wereld vergeten als historische roman enigszins onbevredigend. En dan zijn er in het heden ook nogal die verschillende personages, die allemaal hun eigen verhaal hebben. Dueñas geeft iedereen de gelegenheid zijn of haar verhaal te doen, maar daardoor is eigenlijk geen ruimte om dieper op iemand in te gaan. Zelfs Blanca, toch de hoofdpersoon van dit boek, blijft nogal vlak. Dat zij een ontwikkeling doormaakt in haar tijd in Californië, moet je als lezer gewoon maar aannemen. Net als dat de romantische ontwikkelingen nogal uit de lucht komen vallen. Alsof Dueñas niet goed kon kiezen waar ze de focus moest leggen.

Tegelijkertijd komt De wereld vergeten na ruim 400 pagina's vakkundig tot een climax. Blanca's herstelproces weerspiegelt in de historische verhalen en ook met betrekking tot het thema 'vergeten' vallen de puzzelstukjes knap op hun plaats. Ondanks dit boek niet zo meeslepend is als zijn voorganger, houdt het de geïnteresseerde lezer geboeid tot de laatste pagina. Dueñas laat opnieuw zien een goede schrijver te zijn en De wereld vergeten smaakt absoluut naar meer van haar.

De wereld vergeten

1  2  3  4  5

Liefdesverhaal -in terugblik- met veel verwikkelingen. Spannende intriges, een heftige verliefdheid en historisch onderzoek, wisselen elkaar af. De roman verspringt van Spanje naar Californië en van de jaren vijftig naar eind jaren negentig van de twintigste eeuw. Een ode aan Spanje. Voor de lezers van Carlos Ruiz Zafon.