Recensie: Van haver tot gort RECENSIE

Recensie: Van haver tot gort - Ingrid Hofstra

In het boek Van haver tot gort van Ingrid Hofstra vind je 60 recepten die min of meer pap genoemd kunnen worden. Het begrip 'pap' wordt in sommige gevallen nogal breed uitgelegd. Volgens het woordenboek mag dat ook: een zacht dik, vloeibaar gerecht dat je maakt door granen, meel of peulvruchten in water of melk te koken heten. Zo wordt ook een chili, een risotto en een paella al snel pap. De meeste gerechten zijn trouwens wel echte pap zoals we ons dat voorstellen. Variaties op min of meer bekende gerechten komen voorbij: rijstepap, havermout, gerstepap, maar bijvoorbeeld ook polenta en hummus.

De 60 recepten in Van haver tot gort zijn verdeeld over meer dan 200 pagina's. Dat betekent dat er lekker veel ruimte is voor andere dingen. Het boek begint met een uitleg van de ingrediënten. Hierin een korte beschrijving van verschillende graansoorten. Helaas mis ik hier de peulvruchten. Ingrid Hofstra is internationaal culinair fotograaf. Dan weet je meteen dat het boek vol staat met schitterende prenten van zowel gerechten als van de pure ingrediënten. Dat maakt dat je het boek makkelijk doorbladert en dat je zélfs zin krijgt in een bakje karnemelksepap met banaan en appelstroop.

Het boek is onderverdeeld naar de seizoenen. Maar het boek doorbladerend blijkt dat dit onderscheid niet heel strikt wordt genomen. Natuurlijk staat pompoen bij de herfst maar een Balinees recept met mango en moerbei had zowel bij zomer als winter niet misstaan.

Pap blijft een kwestie van smaak. Ik geloof niet dat ik door dit boek 'om' ben en mijn dag voortaan begin met een bakje pap of dat ik mijn broodje voor de lunch ervoor laat staan. Maar hou je toch al van granen en wil je daar graag mee variëren dan is het zeker de moeite waard om dit boek aan te schaffen. Zelf houd ik het liever bij de hartige recepten uit Van haver tot gort. Zo maakte ik de snelle zwartebonenchili met aubergine, tomaat en pure chocolade. Daar was werkelijk niets op aan te merken, of het moet het schaaltje tortillachips zijn wat naast het gerecht geserveerd wordt. Dat had van mij niet gehoeven. Het gerecht zelf is waarschijnlijk een blijvertje hier in huis. Heerlijk gekruid en het afwezige vlees werd niet gemist.

Tijdens het bladeren viel mijn oog al snel op een recept met polenta. Dat stond nog op mijn bucketlist dus dat kwam goed uit. De mooie foto's van Ingrid Hofstra maakten het nog aantrekkelijker om dit gerecht te maken. De bijbehorende gehaktballetjes in tomatensaus waren smakelijk maar met een uitje en knoflook door de gehakt en een blikje tomatenblokjes met tomatenpuree ook behoorlijk standaard. En de polenta? Ook dat blijft een kwestie van smaak denk ik. Het heeft mijn hart nog niet veroverd in ieder geval. Bovendien zag de polenta er in het boek veel beter uit dan het werkelijke resultaat. Misschien had ik niet helemaal de goede polenta en moet ik het nog eens een kans geven want uiteindelijk is de pan door mijn huisgenoten wel bijna helemaal leeggegeten.

Om toch ook een echte pap te proeven maakte ik de al eerdergenoemde karnemelksepap die in het boek Fryske Sûpengrottenbrij met appelstroop en banaan wordt genoemd. Waar ik al een beetje bang voor was klopte ook wel. De foto oogde mooier dan dat de pap smaakte. Terwijl ik een echte liefhebber ben van karnemelk.

Kortom, ben je een liefhebber Van haver tot gort dan is het boek van Ingrid Hofstra zeker wat voor jou. Een prima boek om flink wat variatie te brengen in je ontbijt en je lunch. Voor je avondeten staan er een paar prima recepten in maar daar zou ik dit boek niet voor aanschaffen.

Van haver tot gort

1  2  3  4  5

Van haver tot gort bevat zoete en hartige recepten die bestempeld mogen worden als pap. Daarbij denken we vaak meteen aan havermout of rijstepap, maar er zijn nog veel meer variaties op dit gerecht te bedenken. Het woordenboek omschrijft pap als 'een zacht, dik, vloeibaar gerecht dat je maakt door granen, meel of peulvruchten in water of melk te koken'. Elke cultuur kent z'n eigen unieke papklassiekers en zelfs sterrenchefs zetten het op hun menu's. Van grød, risotto en congee tot gortepap, kheer en vispipuuro. Ingrid Hofstra bewijst met 60 seizoensgebonden recepten dat pap geschikt is voor elk moment van de dag en je er eindeloos mee kunt variëren.