De It Girl 1: Schaamteloos RECENSIE

Wie kent Cecily von Ziegesar niet? Eerder schreef zij de wereldberoemde Gossip Girl-reeks en door dit succes besloot ze een spin-off te schrijven, waarin ze verdergaat met één van de personages uit Gossip Girl, namelijk Jenny Humphrey.
Jenny heeft eindelijk haar zin: ze mag naar een kostschool. In dit eerste deel van De It Girl-reeks laat ze alles achter zich en begint ze haar nieuwe leven op Waverly Academy. Een nieuw jaar, een nieuwe school en daarmee dus óók een nieuwe Jenny. De nieuwe Jenny is brutaal, stoer en populair – althans dat probeert ze te zijn. Ze ontmoet nieuwe rivalen én nieuwe jongens. Al gauw is Jenny verliefd - uitgerekend op het vriendje van haar populaire kamergenote. Haar doel blijkt moeilijker te bereiken dan ze dacht, want binnen de kortste keren wordt er door de hele school vies over haar geroddeld en komt ze in de problemen. Gelukkig weet de nieuwe Jenny haar hoofd boven water te houden.
Schaamteloos is vergelijkbaar met de Gossip Girl-boeken en toch totáál anders. Het enige wat de twee met elkaar verbindt is Jenny en de terugblikken op haar verleden. De It Girl brengt ook een compleet nieuwe set van personages met zich mee: zóveel dat je in het begin moeite hebt de individuen van elkaar te scheiden.
Het verhaal leest in rap tempo weg. De korte hoofdstukken worden afgewisseld met roddelrijke chat-sessies en e-mailberichten. Schaamteloos is een leuk boek over het jetsetleven van rijke tieners op een elitaire kostschool. De roddels gaan nét wat verder dan in Gossip Girl, de schrijfstijl is gedurfder en pittiger. Wat mij betreft een geslaagde spin-off, die de jonge lezeressen zéker zal bevallen. Ik snak alvast naar het tweede deel in deze reeks: Goddelijk.

De It Girl 1: Schaamteloos

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Jenny Humphrey, een goede bekende uit Gossip Girl, verruilt haar oude school voor de elitaire kostschool Waverly Academy, gelegen in de landelijke buitenwijken van New York. Het is voor Jenny een fantastische kans om opnieuw te beginnen en iemand te worden die niet voortdurend in de problemen raakt of genante fouten maakt. Ze is vastbesloten om de godin van de campus te worden, maar haar goede voornemens worden gedwarsboomd doordat de rijke kids op Waverly zich niet laten hinderen door wat voor regels dan ook. Jenny laat zich hierdoor niet stoppen: ze heeft er alles voor over om de it-girl te worden!

- Leeftijd: 12+