Uit liefde voor het leven RECENSIE

Achttien jaar geleden kwam het bekende boek Zout op mijn huid uit van Benoite Groult. Nu is zij terug met Uit liefde voor het leven.
Dit verhaal gaat over twee sterke vrouwen, Alice en haar dochter Marion. Alice is een onafhankelijke, feministische vrouw die weerstand biedt tegen het ouder worden. Zonder dat zij het wil ziet ze de wereld om haar heen veranderen, maar eigenlijk is het vooral Alice zelf die verandert. Naarmate ze de tachtig nadert, merkt Alice dat ze vervreemdt van de wereld om haar heen. Ze heeft veel moeite met het aanschaffen van een computer en het begrijpen van haar kleinkinderen en probeert zich op allerlei manieren tegen deze wereld te verzetten. Alice benijdt haar dochter Marion die ook het grootste gedeelte van haar leven al achter zich heeft, maar meer uitdagingen aangaat in het leven. Marion lijkt in veel opzichten op haar moeder. Ook zij is een feminist die dit uit door feministische boeken te schrijven. Op een dag ontmoet Marion de Ier Brian. Met hem gaat zij een hartstochtelijke verhouding aan, naast haar huwelijk met Maurice. Ondanks haar trouw aan Maurice, blijft de relatie tussen Marion en Brian meer dan dertig jaar voortbestaan. Naarmate het verhaal vordert neemt het leven van zowel Marion als Alice een andere wending aan door ingrijpende gebeurtenissen in hun leven.
Dit boek behoort tot chicklit voor 35 plus. Ik vond het moeilijk om me in te leven in de hoofdpersonen omdat ze beide in een hele andere generatie leven. Alice is in de tachtig en Marion in de zestig. Alice is een sarcastische vrouw, die geen blad voor de mond neemt. Haar sarcasme wordt aangevuld met een vleugje humor. Soms is het sarcasme te overheersend, daardoor wordt het boek beladen wordt met een soort negativiteit. Ik kan me voorstellen dat het voor 35 plus chicklit lezeressen een mooi boek is, omdat zij meer zullen herkennen in de gedachten van Alice en Marion.

Uit liefde voor het leven

Benoite Groult

10 oktober 2006

ISBN 9069748231
    Uitgever Arena
  • Oorspronkelijke titel:

La touche étoile

Arena

1  2  3  4  5

Op een dag ontmoet Marion een woest aantrekkelijke Ier, Brian. Ze stort zich in een gepassioneerde affaire, ook tegen haar eigen verwachtingen in. Ze had zich jaren geleden al neergelegd bij het feit dat haar huwelijk niet zo gelijkwaardig was als ze van tevoren had gehoopt, en dat trouw zijn iets anders betekent voor mannen dan voor vrouwen. Maar nu, met Brian, gaan de verhoudingen langzaam schuiven. Marions moeder Alice, ooit voorvechtster op het gebied van de vrouwenemancipatie, heeft zo haar eigen problemen. Ze is in de tachtig, maar verwerpt ze het idee dat ze ‘te oud’ zou zijn. Te oud om pittige stukken voor een vrouwenblad te schrijven, te oud om een computer aan te schaffen, te oud om haar kleinkinderen goed te begrijpen… Ze weigert zich door haar leeftijd te laten hinderen, ondanks alle hindernissen die de moderne tijd met zich meebrengt.

MEMBER RECENSIES

• Inkt en bloed