Kleine gele citroenen RECENSIE

Kleine gele citroenen is een tamelijk ongewoon boek. Het concept past heel goed binnen de chicklit, maar het boek onderscheidt zich tóch van de rest. Het verhaal is heerlijk verfrissend en nét even anders. Misschien komt dit wel doordat het boek van een Zweedse auteur is, en hoewel de Zweedse benamingen soms moeilijk leesbaar zijn, voel je de sfeer van de Zweedse hoofdstad.
Centraal staat het restaurantwezen waarin hoofdpersoon Agnes werkzaam is. Nadat ze is ontslagen als gastvrouw in een chique Frans restaurant, komt ze in contact met een oud-collega. Kalle gaat zijn eigen restaurant openen en Agnes raakt betrokken in zijn project. Samen bouwen ze een schitterend, doch simpel restaurant op dat Kleine gele citroenen heet. Met Middellandse zee invloeden en heel veel citroenen (van decoratie en kleurgebruik tot in de gerechten) is het restaurant klaar om een succes te worden. Maar de bekendheid van het restaurant slaat niet aan en dreigt daardoor failliet te gaan. Het is wachten geblazen op een goede recensie van de geheimzinnige recensent Lola. Als zij het goedkeurt, is garantie verzekerd. Maar de recensie blijft uit en het faillissement komt steeds dichterbij…
Agnes vreest niet alleen voor haar baan, haar liefdesleven beleeft een wild achtbaanritje en ook het gezinsleven staat op zijn kop wanneer het een dramatische wending krijgt.
Er gebeurt ontzettend veel in het boek, maar de soms wat langdradige schrijfstijl zorgt er voor dat het hier en daar wat saai overkomt. Toch is dit verhaal pakkend genoeg geschreven om te willen doorlezen. De kleine details, de onbekende Zweedse sfeer en het culinaire decor van het verhaal maken dit boek de nodige variatie op alle standaard formules. Je ziet al helemaal voor je hoeveel warmte het kleurrijke restaurant uitstraalt en je proeft de heerlijke gerechten al in je mond.
Kleine gele citroenen is in dit genre zo fris als een citroen en ik heb er werkelijk van gesmuld!

Kleine gele citroenen

1  2  3  4  5

Agnes heeft een leuke baan in een chic restaurant in Stockholm, een stoere vriend en een hartsvriendin die voor haar door het vuur gaat. Maar langzaam maar zeker brokkelt Agnes’ geordende leven af: haar baas kan zijn handen niet thuishouden, haar vriend gaat vreemd en haar vriendin kan de drank niet laten staan.
    Dan komt ze haar oude schoolvriend Kalle tegen. Hij is op zoek naar een compagnon voor zijn nieuwe restaurant. Agnes is direct enthousiast en samen gaan ze aan de slag. Het wordt een hip restaurant met gele muren, rode kussens en Grieks blauw aardewerk, met voor het raam een grote glazen vaas vol citroenen. Kalle en Agnes noemen het restaurant dan ook Kleine Gele Citroenen.
    Nu is het wachten op recensent Lola, die restaurants kan maken of breken. Maar hoe ziet Lola eruit? De keuken is fantastisch en er wordt hard gewerkt,want elke gast kan Lola zijn, maar de recensie blijft uit en al na een paar maanden lijkt faillissement onafwendbaar. Of heeft Agnes’ stille maar intrigerende bovenbuurman, die regelmatig komt eten in Kleine Gele Citroenen, er iets mee te maken?

MEMBER RECENSIES

• Rosie zegt ja