De co-assistent RECENSIE

Anne Hermans is een pseudoniem. Hoewel ze wel met haar foto op de achterkant van het boek staat wil de schrijfster niet dat haar "goede naam" verbonden wordt aan de mogelijk negatieve gevolgen van dit onthullende boek: De co-assistent. Dat belooft nogal wat. Een soort Hotel Babylon, maar dan in het Nederlandse ziekenhuis-leven.
Helaas (of gelukkig) is het boek niet zo schokkend als verwacht. Dit boek geeft een eerlijk kijkje achter de schermen in het ziekenhuis en de artsen-opleiding. De botte opmerkingen, de kinderachtige hierarchie, en je mond valt open als de hoofdpersone Elin haar cijfers krijgt op basis van de indruk die ze maakt (in plaats van haar kennis). Belachelijk, maar niet zo heel schokkend. Ik denk dat dit soort praktijken in veel bedrijven ook voorkomen.
Maar dit boek leert je ook veel over het leven van een arts. Het laat je beseffen hoeveel verschillende specialismen er bestaan in het artsen-vak en ook de enorme hoeveel kennis nodig is om het vak uit te oefenen.
Verder is De co-assistent ook nog een leuk chicklit-verhaal over het sociale leven van Elin, haar liefdesleven en haar twijfels en onzekerheden. Het is een heel menselijk verhaal waarin ook duidelijk de twijfels van Elin over het vak van arts naar voren komen. Het is in een heerlijke schrijfstijl geschreven (niet teveel medische termen!) en oh zo Nederlands.
Een erg leuk boek! Wat mij betreft mag dit de nieuwe chicklit-trend worden: een menselijk verhaal in een bijzondere omgeving, waar je ook nog wat van leert!

De co-assistent

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Na vier jaar universiteit kan Elin Dekkers niet wachten om als co-assistent aan de slag te gaan. Tijdens haar co-schappen staat ze in de operatiekamer met botte chirurgen, runt ze de poli met een opmerkzame internist en loopt ze mee met een nuchtere huisarts. Elin ontdekt dat de medische praktijk weerbarstiger is dan de Eed van Hippocrates en genuanceerder dan haar studieboeken: wat doe je wanneer je belang als arts loodrecht op dat van de patiënt staat? Als je ongeschikt blijkt voor het vak van je dromen? En als liefde en ambitie onverenigbaar lijken?