Twilight RECENSIE

Twilight; voor sommige onder ons is de film - door alle mediatoestanden eromheen - meer bekend dat het boek. Toch was het boek in Amerika een grote bestseller en in Nederland deed hij het ook niet slecht. Nadat het boek was verfilmd, mocht een filmeditie van het boek natuurlijk niet ontbreken.
Twilight is het eerste deel in een serie over vampiers; een onderwerp dat mij in eerste instantie niet erg aansprak. Maar nadat ik de film had gezien is mijn mening echter veranderd. De vampiers spelen weliswaar een grote rol, maar niet op een slechte manier. Er is duidelijk goed over het verhaal nagedacht en het is totaal niet ongeloofwaardig. Het feit dat juist hoofdpersoon Bella géén vampier is, heeft daar waarschijnlijk een grote invloed op. Het verhaal is namelijk zo dat Bella van de grote stad naar het kleine, regenachtige dorpje Forks verhuist. Daar woont een aparte familie die - naar later blijkt - vampiers zijn. Er bloeit een hevige liefde op tussen Bella en Edward, één van de vampiers uit die familie. Dat zorgt natuurlijk voor problemen...
Het verhaal is goed opgebouwd, alles wordt bekeken door Bella’s ogen die veel zien en opmerken. Dat zorgt voor een verhaal waarin de spanning goed wordt opgebouwd. Open plekken leiden tot een spannende ontknoping. Een leuk boek om te lezen en om een onbekende wereld te ontdekken. Eén tip: als het nog kan, lees dan eerst het boek, en kijk dan pas de film.

Twilight

1  2  3  4  5
    (45 stemmen)

Bella is er absoluut van overtuigd dat Edward levensgevaarlijk is, maar ook dat ze onvoorwaardelijk en onherroepelijk verliefd op hem is. Als Isabella Swan naar het regenachtige Forks verhuist en de mysterieuze en aantrekkelijke Edward Cullen ontmoet, neemt haar leven een spannende en angstige wending. Edward, met zijn krijtwitte huid, gouden ogen, betoverende stem en bovennatuurlijke gave, is zowel onweerstaanbaar als ongenaakbaar. Tot nu toe heeft hij zijn ware identiteit verborgen weten te houden, maar Bella is vastbesloten achter zijn duistere geheim te komen. Wat Bella zich niet realiseert, is dat ze haar leven en dat van anderen in gevaar brengt naarmate ze hem beter leert kennen. Misschien is het zelfs al te laat… Een onweerstaanbare combinatie van romantiek en spanning met een bovennatuurlijk tintje. Gepassioneerd, meeslepend en vol verrassende wendingen. Twilight houdt je tot ver na de laatste pagina in zijn greep.

MEMBER RECENSIES

• Wisseling van de wacht