3 Vriendinnen, 1 fruitige zomer RECENSIE

Hoewel veel jonge lezers lijken te denken dat 3 vriendinnen, 1 fruitige zomer een vervolg is op één van de eerdere successen in dit genre, is het tegendeel waar! De titel roept veel verwarring op, het lijkt namelijk veel op die van haar voorgangers, en dat zal best goed verkopen. De gelijkenis zorgt voor hoge verwachtingen, maar dit verhaal is helemaal niet zo verrassend en valt daarom een beetje buiten de boot.
We beleven de gebeurtenissen van Murphy, Leeda en Birdie, drie totaal verschillende karakters, die de zomer doorbrengen op één plek. Alle drie komen ze terecht bij de failliet gaande perzikboomgaard, waar ze - tegen wil en dank - de hele vakantie moeten werken. De opstandige Murphy, om haar een lesje te leren. De rijke Leeda, omdat haar moeder haar niet hebben moet. En de eenzame Birdie, die haar vaders perzikboomgaard in haar eentje probeert te redden.
Als je de omschrijving van dit boek leest, weet je al genoeg: de drie botsende karakters blijken toch heel goed door één deur te kunnen en worden de beste vriendinnen. Géén verrassingen dus, en het verhaal biedt niet veel meer dan dat. De dialogen zijn te saai en geven je niet dat sprankelende en jeugdige gevoel, dat de concurrerende jeugdboeken wel doen. Het boek belooft een hoop, maar valt aan ''t eind toch een beetje tegen. Ik heb er maar weinig van genoten.
Maar...het boek ziet er vrolijk en fris uit en bevat een geinig meidenverhaal, dus neem het lekker mee op vakantie, zet een cocktail klaar en houdt er rekening mee dat dit niet het beste boek wordt, dat je ooit hebt gelezen. Dan kan het er zelfs wel mee door…

3 Vriendinnen, 1 fruitige zomer

1  2  3  4  5
    (9 stemmen)

Murphy staat bekend als het wildste meisje van Bridgewater en heeft de gave om zich overal uit te redden waar ze zich ingewerkt heeft. Maar wanneer ze betrapt wordt op diefstal in de boomgaard, moet ze haar schuld terugbetalen door in de zomer perziken te komen plukken. Leeda komt uit een rijke familie en ziet er perfect uit. Haar ouders keuren haar vriend af en kunnen over niets anders praten dan het aanstaande huwelijk van haar oudere zus. Leeda besluit haar zomer perziken te gaan plukken bij haar oom, ver weg van alle familiebemoeienissen. Birdie is dol op haar ouders' boomgaard. Perziken plukken doet ze al jaren met liefde. Maar nu gaan haar ouders scheiden en dreigt de boomgaard failliet te gaan. Wordt dit haar laatste zomer tussen de perziken? Murphy, Leeda en Birdie ontmoeten elkaar in de perzikboomgaard van de familie Darlington. Soepel verloopt de eerste kennismaking niet. Maar naarmate de zomer vordert, wordt de band tussen de meiden sterker, ondanks hun verschillende karakters. Het wordt een onvergetelijke zomer, waarin ze ontdekken welke dingen werkelijk belangrijk zijn in het leven.

- Leeftijd: 12+