Man van de maand

Man van de maand staat genoteerd in de Bestseller Top 60. Of dat nou komt door de belachelijk lage prijs van een tientje of door de onweerstaanbare uitneembare kalender achterin, dit boek verdient zéker zijn plekje, omdat het gewoon een lekker boek is.
Het zit Pia Herzorg even niet mee: de horoscopen die ze schrijft voor een glossy magazine dreigen te worden geschrapt, het is net uit met haar bijna-verloofde, haar ouders houden het niet meer met elkaar uit en tot overmaat van ramp begint haar ex een relatie met haar baas! Het is bijna nieuwjaarsdag en Pia heeft een goed voornemen: haar horoscopen worden pittiger en sexier. Om kracht bij daad te zetten, gaat ze met haar vriendin Tanja een weddenschap aan. Het komende jaar zal ze iedere maand naar bed gaan met een man van het betreffende sterrenbeeld. Haar ervaringen gebruikt ze voor de horoscopen in het tijdschrift.
Elke man (of maand) heeft een eigen hoofdstuk, wat resulteert in een boek van bijna 500 pagina''s! Hoe ze aan die mannen komt, blijkt telkens weer vindingrijk en verrassend. Via een contactadvertentie, via een horoscoopaanvraag of gewoon per ongeluk in een bar. Het zorgt er in elk geval voor dat het verhaal geloofwaardig en onvoorspelbaar blijft. Doordat ook de escapades van haar ouders en de turbulente ervaringen van vriendin Tanja een grote rol spelen in het boek, gaat het verhaal ook écht leven en wordt het geen opsomming van 12 verschillende mannen, maar gewoon een kijkje in het verdoemde jaar van de onhandige Pia. Met natuurlijk een happy end :-)
Het boek is érg dik en de ''onnozele'' horoscoopstukjes aan het begin van ieder hoofdstuk, zijn dan ook een goede afwisseling tussen de ellenlange hoofdstukken door. Ook de uitneembare kalender achterin is een leuke gadget: elke maand een enquête over de kwaliteiten van dat sterrenbeeld in bed: Hoe groot is hij? Hoe lang duurde het? De moeite waard of liever nóóit meer?
Martina Paura bewijst met haar debuut een échte chicklit-schrijfster te zijn. Ze schrijft luchtig, onvoorspelbaar en fantasierijk. Maar bovenal: grappig en vermakelijk.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben