Waarom Franse vrouwen niet dik worden. Het kookboek RECENSIE

Mireille Guiliano. Misschien heb je al eens van haar gehoord. Haar dieetboek Waarom Franse vrouwen niet dik worden was een absolute bestseller. Een recept voor preisoep zorgde zelfs voor een te kort aan prei in verschillende steden. De theorie van Mireille Guiliano is vrij simpel. Kort door de bocht: kook zelf, besteed aandacht aan je eten, neem kleine porties en kies altijd de trap in plaats van de lift. Ook als je niet wilt afvallen, maar gewoon lekker en gezond wilt leven is het boek dus heel geschikt. Waar het dieetboek te kort schoot aan recepten, maakt het kookboek het helemaal goed. Er staan dagmenu''s in, maar ook veel losse recepten. Tussen de recepten door vind je wijze lessen over eten die Mireille leerde uit ervaring. Ze schrijft zo enthousiast dat je haar kijk op eten snel overneemt. Zelf houd ik van koken, maar vind ik dat het niet te moeilijk moet worden. Dit wordt het boek bij veel recepten ook niet, terwijl de uitkomst - over het algemeen - erg lekker is! Sommige recepten durfde ik alleen niet zo goed aan door ingewikkelde - of buiten het budget liggende - ingrediënten. De bladeren van chiffonade? Echte champagne gebruiken voor over de kip? Of kaviaar bij de lunch? Het ging me net iets te ver. Eén receptje is echter wel een absolute favoriet van me geworden. Ik eet het zelfs elke ochtend. "Magische Ontbijt Room". Een super gezond, heel erg lekker ontbijtje waar je elke dag weer mee kan variëren en waarvan beweerd wordt dat je er snel wat pondjes mee kwijtraakt. Ik zou bijna beweren dat alleen dit recept al genoeg is om het boek als aanrader te tippen. Gelukkig houdt het bij "Magische Ontbijt Room" niet op. Ook de ingrediënten van de "Pompoen Appel Gratin" staan nu regelmatig op mijn boodschappenlijstje, evenals die van de overheerlijke "Klassieke Chocolade Mouse" (ik hoor jullie denken: "chocomouse in een boek om af te vallen?" Ja! Dat kan gewoon bij Mireille Guiliano!) en "Oma Louises Havermout Met Geraspte Appel". Kortom: het boek bevat af en toe recepten die niet weggelegd zijn voor degenen die geen held zijn in de keuken. Maar dit weegt niet op tegen de super recepten waar je je leven lang nog gebruik van kan maken en de goede tips die gegeven worden. Mireille... we want more!

Waarom Franse vrouwen niet dik worden. Het kookboek

Mireille Guiliano

19 februari 2011

ISBN 9789063052638
    Uitgever De Arbeiderspers
    295 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The French Women Don't Get Fat Cookbook

De Arbeiderspers

Kookboeken

1  2  3  4  5

Met haar bestseller Waarom Franse vrouwen niet dik worden heeft Mireille Guiliano definitief de vraag beantwoord hoe je van eten kunt genieten en toch slank blijven. Nu, in haar allereerste kookboek, heeft ze voor haar miljoenen lezers de recepten bijeengebracht die de hoeksteen van haar filosofie vormen: eenvoudig te bereiden maaltijden met verse ingrediënten van het seizoen, en zonder dat ze daarbij heerlijkheden als chocolade en toetjes uit de weg gaat.