Inwijding RECENSIE

Beatrice moet samen met alle andere zestienjarigen tijdens de kiesceremonie besluiten in welke factie ze terecht wil komen, die na de grote vrede zijn opgericht: Zelfverloochening, Oprechtheid, Eruditie, Vriendschap of Onverschrokkenheid. Uit de voorafgaande persoonlijkheidstest blijkt dat Beatrice Afwijkend is, maar haar wordt op het hart gedrukt dat ze dit aan niemand mag vertellen. Afwijkend zijn is gevaarlijk. Beatrice komt in een factie terecht die in alles het tegenovergestelde is van de factie waarin ze is opgegroeid. De inwijding bestaat uit levensgevaarlijke onderdelen en niet iederen zal deze inwijding overleven.

Inwijding is heel beeldend geschreven. Vanaf het eerste hoofdstuk zie ik het als een spannende actiefilm voor me. Gelukkig kunnen we het over een tijdje ook in filmvorm zien, want de rechten van dit eerste deel van de komende trilogie zijn al verkocht aan Summit Entertainment, die ook verantwoordelijk zijn voor de Twilight-films. Het verhaal leest echt heel fijn weg en is heel origineel. Het is een futoristische wereld. De opdrachten voor de inwijding gaan heel ver en zijn levensgevaarlijk, maar dat maakt het boek wel heel spannend. Ook de vragen die het boek opriep over het Afwijkend zijn (wat houdt dit precies in en waarom mag niemand dit weten?) werden beantwoord. Het lijkt alsof met onder andere de boeken Inwijding en The Hunger Games een nieuw soort fantasy fenomeen is opgestaan. Ik denk dat we wel toe zijn aan dit soort spannende trilogieën, inclusief verfilmingen.

Divergent - Inwijding

1  2  3  4  5
    (84 stemmen)

Futuristisch Chicago. De wereld van de zestienjarige Tris is opgedeeld in vijf facties: Oprechtheid, Zelfverloochening, Onverschrokkenheid, Vriendschap en Eruditie. Ieder jaar moeten alle zestienjarigen kiezen bij welke factie zij de rest van hun leven willen horen. Voor Beatrice betekent dit dat ze een keus moet maken tussen haar familie en haar ware identiteit. Haar beslissing verrast iedereen, vooral haarzelf.