How to: een geweldige recensie schrijven in 9 heldere stappen

Bij Chicklit.nl weten we maar al te goed dat het best lastig kan zijn om een goede recensie te schrijven. Enerzijds moet je objectief zijn en je argumenten goed kunnen onderbouwen. Je wil namelijk betrouwbaar en geloofwaardig overkomen. Anderzijds is het ook belangrijk om je eigen stem te laten horen en om origineel te zijn. Kortom, het is een hele puzzel. Dus hoe doe je dat nou, een goede recensie schrijven?

Bron: Getty Images, Lina Aidukaite

Feit blijft dat ‘de perfecte recensie’ niet bestaat en dat het uiteindelijk toch een persoonlijk oordeel is. Desalniettemin kunnen we je wel een aantal tips geven om je recensies professioneler te maken. Speciaal voor jullie hebben we een stappenplan gemaakt om je te helpen bij het schrijven van een kick-ass recensie. Hopelijk kun je er bruikbare tips uit halen.

1. Begin je recensie met een samenvatting

Voordat je jouw mening over het boek geeft schrijf je een korte samenvatting over het plot (zonder spoilers natuurlijk!). Hierin geef je kort weer wat de belangrijkste verhaallijn is, zodat het meteen duidelijk is waar het boek overgaat. Zorg er wel voor dat je niet de achterflap van het boek overschrijft, maar dat het jouw eigen woorden zijn!

2. Laat duidelijk weten wat je wel of niet goed vond aan het boek

Over smaak valt te twisten en daarom is het belangrijk dat jij, als recensent, duidelijk laat weten wat jij wel en niet goed vond aan het boek (iets wat jij niet leuk/goed vond kan iemand anders namelijk wel leuk vinden!). Probeer alles ook zo duidelijk mogelijk te op te schrijven zodat iemand die de recensie leest meteen weet of hij/zij het boek wil lezen. Hieronder vind je een paar handige vragen die je als leidraad kunt gebruiken bij het schrijven van een recensie:

-       Waren de personages verrassend/origineel/realistisch?

-       Kon je een band opbouwen met de personages tijdens het lezen? Oftewel zijn de personages goed uitgewerkt?

-       Was het plot verrassend/origineel?

-       Wat vond je van de schrijfstijl?

-       Wist het verhaal jou te pakken?

-       Wat vond je van het einde?

-       Past het boek binnen het genre?

3. Geef argumenten voor jouw mening

Als je de bovenstaande vragen beantwoordt moet je ook argumenten geven waarom je de personages bijvoorbeeld verrassend vond. Hadden zij veel humor? Reageerden zij op een andere manier dan je had verwacht? Maakten zij verrassende keuzes? Ook kan je ervoor kiezen om jouw mening te onderbouwen met een citaat uit het boek! Pas er wel voor op dat de recensie niet te langdradig wordt. Richt je vooral op de punten die jij belangrijk of opvallend vindt.

4. Verklap geen belangrijke delen van het plot

Dit is één van de belangrijkste dingen waar je op moet letten tijdens het schrijven van een recensie! Het is van groot belang dat je geen spoilers weggeeft in een recensie, dat is echt 'not done'. Iemand die een recensie leest wil namelijk graag weten of hij/zij het boek moet gaan lezen (of niet natuurlijk), daarbij is het niet leuk om al te weten te komen wie de moordenaar is. Dan heeft het namelijk geen zin meer om het boek nog te lezen. Indien je twijfelt of je iets wel of niet op moet schrijven, kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en het weglaten.

5. Schrijf een conclusie

Probeer om een recensie altijd af te ronden met een conclusie. Dit hoeft helemaal niet lang te zijn. Schrijf gewoon een klein stukje met de punten die jij het belangrijkste vindt. Hierin kan je ook laten weten dat het echt een aanrader is voor een bepaalde doelgroep!

6. Blijf objectief

Zorg ervoor dat je altijd objectief blijft in de recensie. Natuurlijk schrijf je vanuit jouw eigen ervaring, maar dat hoef je niet extra te benadrukken door het gebruik van woorden als 'ik' en 'mijn'. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat je een Chicklit ook echt als een Chicklit beoordeelt. In een recensie over een Chicklit schrijf je bijvoorbeeld dat het verhaal zoetsappig is, maar je kan hierin niet schrijven over het feit dat je spanning mist in het boek!

7. Laat bijzaken achterwege

Iemand die een recensie leest wil graag weten of het boek een aanrader is. Probeer dus niet te veel over de auteur, de cover of het ontwerp van het boek te schrijven. Natuurlijk kan je kort vermelden dat het boek een prachtige cover heeft, maar dit mag niet overheersend zijn in een recensie. Ook is het leuk om heel kort te lezen wie de auteur is of het een debuut is of dat het juist al zijn/haar 10de boek is. Maar je hoeft echt niet alle boeken op te noemen die de auteur in zijn/haar hele leven heeft geschreven. Probeer dus alleen de relevante zaken te benoemen!

8. Controleer de recensie op fouten

Voordat je een recensie online gooit controleer je natuurlijk op fouten. Misschien heb je per ongeluk een taalfoutje gemaakt of is de naam van de auteur verkeerd gespeld. Dat soort foutjes kunnen er helaas wel voor zorgen dat een recensie niet meer serieus genomen wordt. Ook als je feitjes over de auteur in een recensie wilt opnemen is het belangrijk dat alles klopt en dat het uit betrouwbare bronnen komt!

9. Beoordeel het boek met sterren (of in ons geval met hartjes)

Dit lijkt een beetje voor de hand liggend, maar soms komen er op de redactie ook recensies binnen waarbij het aantal hartjes niet helemaal lijkt aan te sluiten bij de recensie. Dat kan verwarrend zijn. Een zeer kritische recensie met vijf hartjes komt een beetje ongeloofwaardig over, net als een hele positieve recensie met maar 3 hartjes. Zorg er dus voor dat de waardering die je aan het boek geeft overeenkomt met wat je hebt geschreven in je recensie.

Weet jij nog meer tips om een goede recensie te schrijven?

En je kan altijd je geluk beproeven als Chicklit.nl recensent!

• De geest in het plafond - Emily Jackman