Young Adult (DVD) RECENSIE

Toen we Young Adult aan de dvd-o-theek wilden toevoegen, konden we eigenlijk niet beslissen onder welk genre deze film thuishoort; het is geen komedie, want ik heb werkelijk nergens om kunnen lachen behalve om hoe troosteloos en deprimerend deze film is. Het is geen romantische film noch een echt drama te noemen. We plaatsten hem waar de filmdistributeur hem mee op de markte zette: een komedie. En met dat in het achterhoofd, kan ik niet anders dan deze film waarderen met 1 zielig hartje.

Mavis Grey, gespeeld door de geweldige actrice Charlize Theron, is spookschrijver van een ooit succesvolle Young Adult-boekenreeks. De serie is echter volledig aan wal geraakt en Mavis zinkt in een diepe depressie, omdat er verder niets van haar veelbelovende leventje in de grote stad terechtgekomen is. Ze heeft geen man, nauwelijks vrienden en haar carriere zit in het slop. Wanneer ze een mail ontvangt van haar oude schoolliefje, besluit ze terug te gaan naar haar geboortedorp en haar populaire tienerjaren opnieuw te herleven. Dat haar jeugdliefde inmiddels gelukkig getrouwd is en kinderen heeft, kan Mavis niet verkroppen en ze heeft haar zinnen gezet op het terugwinnen van zijn liefde. Maar dat haar onstuimige gedrag niet bij iedereen in goede aarde valt, lijkt Mavis niet te deren, totdat ze rock-bottom raakt...

Van begin af aan voel je je net zo gedeprimeerd als Charlize haar personage neerzet. Een egocentrische, zwaar depressieve vrouw die al moe wordt van het optillen van haar pinkvinger, brengt je nou niet bepaald in een 'komische' stemming. Je verwacht dat de regisseur ergens de draak mee probeert te steken en dat de grap zich elk moment zal ontvouwen. De hele film sleept zich echter voort als een slome slakkenrace en ook de cast is een complete mismatch. De vonken spatten totaal niet van het scherm en de zwartgallige humor die de gehandicapte klasgenoot tentoonstelt is gewoon te pijnlijk om naar te kijken. Het saaie dorpsleven brengt niets spectaculairs met zich mee en de film bereikt dan ook geen bevredigende climax.

Ik kan er niets anders van maken; Young Adult is een bittere 'komedie' die echt nérgens over gaat. Zonde van je geld en zéker zonde van je tijd.

Heb je weleens eerder een film gezien met actrice Charlize Theron? Zo ja, welke?

Young Adult

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Mavis Gary (Oscar® winnares Charlize Theron) is schrijfster van literaire tienerboeken en keert terug naar haar geboorteplaats om haar topjaren, die ze op de middelbare school had, te herleven. Daarnaast probeert Mavis haar oude schoolvriendje (Patrick Wilson), die ondertussen gelukkig getrouwd is, voor zich terug te winnen. Wanneer blijkt dat haar terugkomst niet bij iedereen in goede aarde valt, sluit Mavis een ongewone vriendschap met een oud-klasgenoot (Patton Oswalt), die ook is blijven hangen in zijn tienertijd.Young Adult is een film van regisseur Jason Reitman (JunoUp in the Air).

- Verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray
    - Bekijk hier de trailer van Young Adult:

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk